Hej! Jag behöver lite hjälp och råd av er när det gäller installation av fönster. Vi bor i ett radhus från 1975 och har köpt PVC fönster av en firma och de har även monterat fönsterna åt oss. Jag har påpekat att det har varit dragit invändigt. De har använt fogskum som isolering. De som har monterat fönsterna tycker att vårat hus väggar är dåligt isolerade i grunden vilket de skyller på Jag som är okunnig inom området tycker det känns konstigt att man tätar draget med silikon fog invändigt. Borde inte draget hindras redan utanför fönster? De ställen som jag har påpekat är dragiga har de silkonat invändigt. Min uppfattning är att om jag skulle ta bort silikonet invändigt så har jag ganska dragit på många ställen och det känns inte rätt... Tacksam för råd och tips! Mvh Jonas
 
Såg nu att de använt sig av Bostik fogskum. Detta fogskum ska inte användas i temperaturer under 5+ grader. Det har inte varit en temperatur på +5 grader när de har monterat fönsterna. Någon som vet hur mycket detta kan påverka skummets isoleringseffekt?? Såg att det finns ett annat fogskum som kan användas i temperaturer på minus 10 grader, vilket uppenbarligen inte har använts..
 
Vad var det för fönster?
 
Om det var polyuretanskum kan det vid låga temperaturer efterexpandera då det vid högre temp kan börja dra åt sig fukt. Om det var väldigt kallt och de fyllde upp fullt och satte på fodret, är det nog bäst säga till så det inte överexpanderar. Osäker på om det isolerar sämre men det går väl att fråga tillverkan
 
De flesta fönsterleverantörer brukar föreskriva att man inte ska använda fogskum. Karmen kan bågna och strula samt att man i princip gör det omöjligt för efterjusteringar. Mjukfog på insidan sätter man ifall man använder sig av vanlig isolering/drevar.

Jag tror inte att det blir mer dragit om du tar bort mjukfogen på insidan, fogskum brukar hålla rätt tätt. Kolla så att fönsterbågen sluter tätt mot lister etc.
 
Hej
Jag bytte fönster i garaget förra sommaren. Bara två stycken små fönster och jag tätade med Illbruck trio. Det är en drevremsa som är självsvällande. Fungerade mycket bra men lite dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.