IMG_1162.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur har ni andra löst det med tätningen mellan rälsprofilen på glasdörrarna emot trallgolvet för att ej få in fukt ifrån regn o snö.

Har i byggandes stund uterummet i samma nivå som det tänkte altandäcket på utsidan, se bild.
Har ej samma trallgolv inne rummet som tänkt på utsidan. Så än finns möjlighet till att lägga plåtbleck under rälsskenan med uppvik på insidan för att stoppa fukten.

Hur har alla ni andra gjort??
 
Det där är lite av konstruktionens "akilleshäl". Hur man än gör så blir det inte riktigt bra. Det jag har sett är att man har använt mjukfog för att täta mot trästolpen eller någon form av tätband men inget "känns" riktigt bra i långa loppet, då det hamnar en del vatten i hörnet mellan profil och stolpe.
Har ingen bra idé att komma med då mina egna skjutpartier sitter i en ram som tätar alla fyra sidor och har inte det problemet.
 
  • Gilla
Nybyggarn16
  • Laddar…
Finns säker flera ok lösningar....man får ta det för var det är...ett vår/höst rum😃
 
  • Gilla
Miljardprogram
  • Laddar…
Vad säger ni andra som byggt Willab och Skånska uterum?
 
Om det är skarven som blir mot stolpen så skickar iaf Willab med en självhäftande skumgummilist som man trycker dit innan man sätter bottenskenan. Under bottenskenan kan man ju lägga ett par tätningslister innan man skruvar ner den
 
  • Gilla
Nybyggarn16
  • Laddar…
Bra Mattias. Tänkte mest på utsidan av skenan. Om man viker ner ett plåtbleck under skenan och över hela planken på utsidan. Då borde man klara sig ifrån hyfsat? Sedan tätlist som du sa mellan skena o plåtbleck.
 
  • Gilla
Tony54
  • Laddar…
Ingen annan......
 
Jag har ett uterum från Skånska, jag tätade med en fet silikonsträng under skenan. Funkar bra.

Jag har bara tätat där jag har skenan vinkelrätt mot trallen, där jag har den längs med har inte behövts.
 
  • Gilla
Nybyggarn16
  • Laddar…
Jag har gjort som så att jag lagt en vikt plåt under bottenprofilen så att ev. vatten rinner rakt ner istället för in.
 
Någon som testat syllisolering den som typ är skumplast borde ju funka riktigt bra
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.