Jag är i färd med att montera ett par båthögtalare i bastun. Dessa högtalare är helt skyddade för vatten. Högtalarna ska sitta under lavarna ca 40 cm upp från golvet, så värmen är inget problem.

Det jag undrar över är om jag behöver täta mellan högtalaren och panelen i de springor som finns mellan högtalarelementet och den stående panelen? Om ja, med vilket material i så fall?
 
Jag har svårt att se att du behöver täta något. Har själv båthögtalare under lavarna och det har fungerat fint.
 
Nej det måste du inte
 
Är själva ljudet viktigt så ska du absolut täta!
Är det inte tätt mellan fram- och baksidan av en högtalare så uppstår något som vissa kallar för akustisk kortslutning, (vet inte om det verkligen heter så) vilken gör att du tappar väldigt mycket bas.
Kanske inte avgörande i en bastu, men ljudnörden i mig gråter blod när folk inte lägger en halvtimme extra för den skillnad det faktiskt ger att att täta.
 
  • Gilla
stice och 2 till
  • Laddar…
Har du byggt låda bakom för de? Har du det kan du täta med fog runt om.
 
sir_daniel skrev:
Har du byggt låda bakom för de? Har du det kan du täta med fog runt om.
Det hjälper väldigt mycket att täta även om man inte byggt speciella lådor bakom.
Principen bygger på att man ska avskilja fram och baksidan från varandra så mycket det går, även om man har sk. Open-air högtalare. (t.ex är 6*9" högtalare för bilar oftast av Open-air typ).

Om vi tittar på en given tidpunkt där högtalarkonen är på väg utåt så bildas ett övertryck på framsidan samtidigt som ett undertryck bildas på baksidan.

Ju mer otätt det är mellan korgen och baffeln (högtalaren och "skivan" den skruvas fast i), desto lättare för lufttrycket att smita till baksidan istället för att fortsätta ut i rummet och slutligen träffa våra öron.

Vid lägre frekvenser (basljud) har luften längre tid på sig att "smita fel väg" innan konen vänder och går inåt igen, än vid höga frekvenser (diskant).
Det är därför fenomenet avtar med stigande frekvens, och att en mer otät montering påverkar ljud högre upp i frekvenserna.

Prova själva genom att skruva bort ett baselement från sin baffel medan den spelar, och lyssna.
Redan vid ganska liten springa så försvinner de lägsta bastonerna.

Puh, vilken pärs det var att ordbajsa såhär mycket från telefonen!
Hoppas att jag inte framstår som värsta sortens besserwisser nu, ambitionen var att försöka förklara från grunden och gud förbjude att det smugit in faktafel i det jag skrivit.

Sist men inte minst: tråden handlar ju om bakgrundsskrål i en bastu där basljud, i mitt tycke, är en av de minst viktiga parametrarna;)
 
Självklart ska man täta om det ska bli bra ljud, men i en bastu känns det som om man både är avslappnad av värme (och annat ;) ) och därmed mer förlåtande :)
 
Jag håller med, men jag måste ändå få tillägga att det fina med att inte ha det otätt är att det gör lika stor skillnad oavsett om man köpt sina högtalare för 50:- på biltema, eller för 5000:- på...nåt dyrt ställe!

Märks det att detta ligger mig varmt om hjärtat? ;)
 
Var skulle bästa placering under laven vara? På kortsidan riktade längs laven eller på tvärsen riktade fram under laven?

Ska just dra kablar och började fundera....
(Klassisk bastu ned två lavar, 2m långa)

///J-B
 
Riktade framåt/uppåt borde vara bäst, men skillnaden är nog mest akademisk.
 
Jag skulle nog inte vilja vinkla dem uppåt av två anledningar.

Dels så finns risken att de samlar vatten, både droppande och eventuellt kondensvatten.
Många koaxialhögtalare har ju dessutom öppet in till spolen/magneten i mitten, och jag tvivlar på att ens marinhögtalare klarar vatten där en längre stund.

Dels så är det ju oftast bakgrundsljud man vill ha i en bastu. Många gånger kan det bli bättre spridning av att man låter ljudet studsa en gång ganska nära högtalaren, antingen i golvet eller en vägg.
Tänk hatthyllehögtalare i en bil med sluttande bakruta så förstår ni principen.

Obs att min andra anledning endast är generellt tips, obestridlig fakta får man först när man har testat hemma hos sig.
 
Det är ju när fågan blir akademiskt det verkligen blir kul, det är detaljerna som gör't.

Lutar då åt att jag gör tvärtemot hur jag först tänkte mig. Jag sätter de under övre laven riktade framåt ut mellan lavarna. Det ger nog en bättre spridning till hela bastun. Och tänk vilken bra stereobild i mitten på nedre laven.

Hade
///J-B
 
Gammal tråd. Jada, jada....

2007 monterade jag Biltemas
Marinhögtalare i öppna sittbrunnen på min segelbåt.
Funkar fortfarande så här 15 år senare.

De har överlevt: snö, hagel, regn, is, blåst, solsken, åskväder, översköljande vatten mm.

Duger säkert i en bastu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.