Hur ska de hederliga kopplade 2-glas fönstren från 1937 tätas?

Jag har precis renoverat upp 9st till nyskick, tyvärr så finns ju inga spår kvar av hur tätningen sett ut från början?

I över och undersida är ett spår (ca 6x6mm) fräst i karmen, likaså på gångjärnsidan.
aspsidan är dock slät..
 
Hej!

Om jag får gissa så är originalet sådana där vävda tätningslister som lite liknar fluffiga sören, som man häftar fast med nubb eller häftpistol.

/pinebar
 
TorpAnders skrev:
Hur ska de hederliga kopplade 2-glas fönstren från  1937 tätas?

Jag har precis renoverat upp 9st till nyskick, tyvärr så finns ju inga spår kvar av hur tätningen sett ut från början?

I över och undersida är ett spår (ca 6x6mm) fräst i karmen, likaså på gångjärnsidan.
aspsidan är dock slät..
Vanliga moderna tätningslister får dom inte plats? Det kunde ju annars vara ett alternattiv.

Men passar ullister e ju det det absolut bästa finns tex att köpa i gysinge http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=845
 
gogu skrev:
Men passar ullister e ju det det absolut bästa finns tex att köpa i gysinge [länk]
Just såna ja! Motivera varför dom är bäst..!?


 
TorpAnders skrev:
Just såna ja! Motivera varför dom är bäst..!?
Lätta att ta bort vid ommålning utan att massa klibb blir kvar och går att återanvända. Längre hålbarhet, moderna lister torkar ju efter ett tag (men antagligen målar man om innan). Ull är desutom mer miljövänligt.

Sen beror det ju på hur pass noga man vill följa det ursprungliga.

Själv har jag moderna lister. Dom syns ju ändå inte. Sen var jag tvungen att byta alla fönster eftersom ägarna innan mig gjort det tidigare vilket resulterade i efter endast 30år ruttna otroligt fula panorama fönster. Dom tätningslisterna var det för övrigt i princip inget kvar av.
 
Använd linsnöre som du kan välja att fästa med häftpistol, nubb eller limma. Gå in på http://www.lindrev.com/ Där kan du beställa ett gratis varuprov och på så vis få fram den rätta tjockleken på snöret.
 
Vi har bytt våra tätningslister. Samma sorts fönster som beskrivs här. Satt gamla textillister från 30-talet och de var uttjänta. Vi köpte nya på Gysinge och det funkar utmärkt. ett problem med att byta till moderna gummilister verkar vara att de plattas till snabbt och slutar fungera. Vi provade först med den tunnare modellen avullsnöre som var avsedd för fönster men den var förr tunn så vi bytte till dörrvarianten och den passar jättebra. Innan hade vi väldigt mycket drag. Under Gudrun blåstes ljus vi hade i fönstret ut när det tog i rejält ;D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.