Hej!

Har senaste tiden dykt upp lite småläckor till och från när det regnat mycket på mitt gamla tak. Oftast på delar av taket där plåt möter plåt typ vid kanter/skarvar, fönsterbleck på gamla träfönster m.m . Fick tips av bekant att använda "Tätmassa". Sökte lite på nätet och såg att det fanns mycket produkter. Har själv ingen erfarenhet av det och undrar om det är någon som har erfarenhet av att fylla ut sådant i stora mängder på äldre tak? Se videon från Pattex nedan där dem nästan målar om taket med massan. Lite skeptisk men ser intressant ut då jag i nuläget inte har tankar på att byta ut taket på några år. Någon som testat?

Har främst kollat på Pattex Tak & Tätningsmassa samt Katepal-K50

https://www.pattex.se/gor-det-sjalv/produkter/fogmassor/tak-tatningsmassa.html


Tack

Kalle
 
C
Kalle91 Kalle91 skrev:
undrar om det är någon som har erfarenhet av att fylla ut sådant i stora mängder på äldre tak?
Vad är det för sorts tak då? Du skriver om plåt?

Har använt någon liknande produkt (dock ej silikonbaserad) för att akut fixa gammal takpapp som plötsligt mitt i vintern börjat läcka på olika ställen.
Som en quick-fix i väntan på lämplig tillfälle att lägga om pappen funkar det iallafall alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Kalle91
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad är det för sorts tak då? Du skriver om plåt?

Har använt någon liknande produkt (dock ej silikonbaserad) för att akut fixa gammal takpapp som plötsligt mitt i vintern börjat läcka på olika ställen.
Som en quick-fix i väntan på lämplig tillfälle att lägga om pappen funkar det iallafall alldeles utmärkt.
tack för svar.
Har plåt på en del av huset och takpapp på tillbyggnad/gästhus.
Dem flesta produkter verkar vara Bitumen/Asphaltsbaserade och många för just papptak.
Kul att du har positiv erfarenhet. Ska införskaffa mig nån burk och pensla på där det kan behövas.
 
C
Hittar inte burken nu, men den jag använde var inte bitumen-baserad heller. Men är rätt säker på att det var denna:
https://www.jemfix.se/lagningsmassa-tak-amp-plaat/4211/9043459/
Fördelen var att den gick att applicera på vått underlag.

Men jag är tveksam till att använda den på större ytor. Det blir om inte annat jäkligt dyrt, fult och ganska arbetssamt (i och med fiberarmeringen är den ganska tungjobbad).
 
C cpalm skrev:
Hittar inte burken nu, men den jag använde var inte bitumen-baserad heller. Men är rätt säker på att det var denna:
[länk]
Fördelen var att den gick att applicera på vått underlag.

Men jag är tveksam till att använda den på större ytor. Det blir om inte annat jäkligt dyrt, fult och ganska arbetssamt (i och med fiberarmeringen är den ganska tungjobbad).
Tack för infon och delning av dina erfarenheter. Har själv funderat på just den produkten du länkade till. Jem & Fix ligger 5min härifrån.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.