Har gjort en "special"-koppling mellan en Jafobrunn och ett tillkommande PVC-rör. Kopplingen består i att jag har gjort upp ett hål i brunnens sida för det inkommande röret. Jag vill nu täta och limma mellan rör och brunn. Tyckte sk PVC-lim var alldeles för lättflytande för att skapa en tätande fog mellan delarna. Köpte på K-rauta-säljarens inrådan Casco "Marin och teknik"-fogmassa. Men denna verkar inte få något fäste alls mellan delarna.
Någon som har ett bra förslag på fogmassa?
 
PVC är inte det lättaste att få något att bita på. De limmer som används för avloppsrör och kemsvetsning av våtrumstapeter innehåller lösningsmedlet tetrahydrofuran (THF) som kemiskt smälter PVC'n i fogen.  PVC-lim är tunnflytande men det ytstelnar och slutar rinna på några sekunder då THF avdustar toksnabbt. Så har du inte cm-springor så tror jag det funkar bra.  Ev kan du prova att blanda PVC-sågspån i limmet för att få det tjockare. Men det är ont om tid, snabb får du vara. Att prima ytorna med rent lim känns bra, och sedan smeta på blandningen.  Hur hållfastheten är på det "spacklet" vet jag ej, gör ett prov på spillbitar.
PVC går att termosvetsa med lödkolv eller varmluftsblås med smalt munstycke, men det är jättesvårt. Risken är att man får ett mycket större hål än innan...
PVC smälter inte till rinnande utan mjuknar, blir som en skiva ost ungefär.

Edit: hittade detta: http://www.aqua-line.se/markva/verktyg/pvc_lim_1.htm
Limmerna utlovas vara spaltfyllande, dvs kräver inte direkt anliggning.
 
Tack för svaret, jag skall försöka med PVC-limmet igen.
:surprised:
 
eller

[ftp]http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Aqua-Tõt%203873.pdf[/ftp]
 
Vill varna för att göra det du beskriver.
Har sett vattenskador som beror på att man kopplat (limmat) in spygatter och tvättmaskinsanslutninar till golvbrunnar som inte har inlopp avsedda för detta.
Problemet är när golvkonstruktionen vid brunnen inte är helt stum vilket kan göra att det på limmade röret tillslut ger vika.

Byt Jafobrunnen till en brunn med extra inloppsanslutning, tror inte försäkringsbolagen blir så glada om en vattenskada orsakats av egenhändigt limmade anslutningar.

/Patrik
 
Håller med "pasta". Lägg några hundralappar och köp en brunn med extra sidoinlopp som är avsett för detta ändamål.
Det kan bli dyra efterräkningar annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.