Hej, har en fråga vilka regler som gäller för vår fastighet.

För ca 1 år sen hade vi miljöförvaltningen som tittade över vårt avlopp.
Vi har en trekammarbrun i betong med ett rör som går ut till en stenkista någonstans ( vet ej var).

Kommunens som gjorde tillsynen sa att vi var tvungna att göra en infiltration då stenkistan inte var godkänd.
Har inga invändningar mot detta.

1 år går och jag ska börja med att bygga infiltrationen, då får jag plötsligt nya krav att den gamla trekammarbrunnen ska täthetskontrolleras (den nya regeln kom för någon månad sen).

Vilket betyder att man tömmer brunnen, ser om det läcker in vatten någonstans, stänger/tätar in och utlopp därefter fyller brunnen med någon vätska och ser om brunnen är tät.
Min fråga då är får man göra såhär och ställa nya krav eller är det våra ursprungskrav som gäller för åtgärd?

Pratade med företaget som tömmer brunnen och dom har aldrig haft några synpunkter på att brunnen inte skulle vara ok.

Om jag nu väljer att täthetskontrollera brunnen och allt visar sig ok så har jag betalat ca 5000-7000 kr.
Visar det sig sen att brunnen var kass så är det pengar i sjön då jag måste byta och köpa nytt.

Eller om jag nu köper ny anläggning så har jag "sparat! 5000-7000kr men har då en kostnad på 20 000 kr, känns så dumt att byta ut något som fungerar bara för att göra någon på kommunen glad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.