Ska byta från 2-glas till 3-glas fönster, vilken typ av tätning ska det vara på in och utsida fönsterkarm?
sitter på innsida vägg en sorts glatt papp med brun sida och en silver sida utåt vad är det för typ?
 
När är huset byggt ? Generellt ska fokus vara att få det tätare på utsidan än insidan. Plastad drev och en fog inåt är överlag en bra lösning men man kan även använda expanderande fogband.

Viktigt också att se till aty inklädnaden utåt skyddar bra mot regn så attfukt inte letar sig in i konstruktionen.
 
L Liljeros skrev:
När är huset byggt ? Generellt ska fokus vara att få det tätare på utsidan än insidan. Plastad drev och en fog inåt är överlag en bra lösning men man kan även använda expanderande fogband.

Viktigt också att se till aty inklädnaden utåt skyddar bra mot regn så attfukt inte letar sig in i konstruktionen.
Garaget är byggt början på -80,

Så hur ska det tätas?
 
A ante.b skrev:
Garaget är byggt början på -80,

Så hur ska det tätas?
Jag skulle sätta självexpanderande fogband och sen foga inåt, i den bästa av världar får man kontakt mellan fog och befintlig ångbroms men det är ofta svårt i äldre som har lite tjockare isolering.
 
L Liljeros skrev:
Jag skulle sätta självexpanderande fogband och sen foga inåt, i den bästa av världar får man kontakt mellan fog och befintlig ångbroms men det är ofta svårt i äldre som har lite tjockare isolering.

Hur är det med diffusionsöppen och diffusionstät tejpa funkar det bra och vilka sidor ska det sitta på??
 
L Liljeros skrev:
Jag skulle sätta självexpanderande fogband och sen foga inåt, i den bästa av världar får man kontakt mellan fog och befintlig ångbroms men det är ofta svårt i äldre som har lite tjockare isolering.
öppningen är nu 102x102cm bör jag minska den till 100x100cm för de ny är 98x98cm tänkte att det blir bättre med drevningen för isover drevsats ska mellanrummet var 7-15mm Ett fönsterhörn med mögelskador, isolering som sticker fram, behov av reparation och rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A ante.b skrev:
öppningen är nu 102x102cm bör jag minska den till 100x100cm för de ny är 98x98cm tänkte att det blir bättre med drevningen för isover drevsats ska mellanrummet var 7-15mm[bild]
?? ingen som kan hjälpa ??
 
Låt det vara och dreva. Du behöver inte ha en speciel drevsats, går bra med vanlig isolering. Dreva inte för hårt så du trycker ihop karmarna bara. Lätt hänt Lite lagom tryck för att få dit det. En bred vävtape på utsidan gör att det inte kan blåsa/dra i mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.