A
Håller på med fönsterblecken och har en fundering på vad man tätar skåran upptill med, dvs det frästa spåret som man trycker in blecket i. Jag tänkte typ ett vitt "MS Multibond" eller liknande som kan målas över vid behov.

I övrigt, har jag vikt plåten rätt? Ska sätta en smygbräda över det uppvikta på gavlarna sen foder på det. Ska man ha foder undertill också?

Följde guiden för uppvik från https://www.byggoteknik.se/vika-fonsterbleck
 
  • Vitt fönsterbleck monterat under fönster på rödmålad husvägg, fäste och uppvik syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Tack för länken. Tyvärr står det inget om tärningen då de har ett underfräst fönster. Illustration av ett underfräst fönster med detaljer av smygen och anslutande byggnadselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Smygen blir väl liknande som jag tänkt.
 
Kolla även på
https://www.byggbeskrivningar.se/renovering/byta-fonster/

Illustration av en fönsterkonstruktion med märkta delar som visar installation av enkelglas, isolerruta, karm, bleck och tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag minns så använder man ingen tätning utan spikar eller skruvar med rostfri bleckspik eller bleckskruv. Tätt ska det vara, omkring cc 100.
 
  • Gilla
Sundlof81 och 2 till
  • Laddar…
Man tätar inte utan bleckskruvar fast den och sen målar.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
A
Jo, frågan var väl egentligen inte om skruvarna. Det är förborrade hål och jag använder vita bleckskruv. Det var just skåran i sig som jag tänkte på, så att vatten inte kan tränga in bakom den.
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
A
Såhär blev det med bleckskruv och smygar. Foder ska på också lite senare.

Fönster på rödmålat hus med bleckskruv och oinstallerade smygar, väntar på fodret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xph
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.