Tätning inuti vedspisen mellan eldstad och bakugn samt en del andra fogar i min Husqvarna 1926, verkar inte vara i så gott skick.

Järnhandeln på stan menar att pannkitt är rätta grejen för det. Har dom rätt att det är det jag ska handla?

Dessutom ska det ju till en sorts lera ovanpå bakugnen, går det bra med eldfast cement?
 
Leran finns att köpa, man blandar den med vatten, och så ska det vara järnfilspån i.
Har sett en påse hos färghandlare.
Jag skulle provat med pannkit.

Passar på att låna tråden, har själv en no: 1926 och spiralfjädern till luckan gick av. Någon som vet hur man får bort luckan?
 
Jag tycker att pannkitt fungerar dåligt på min spis för det lossnar efter ett tag. Verkar som om det måste vara OTROLIGT rent för att det skall fästa bra.
 
JesperS skrev:
Jag tycker att pannkitt fungerar dåligt på min spis för det lossnar efter ett tag. Verkar som om det måste vara OTROLIGT rent för att det skall fästa bra.
Känner du till ngt annat man skulle kunna använda?

Hur hårt brukar skruvar sitta på en sån här spis? Är de omöjliga att få bort?

http://www.nackabyggnadsvard.se/public/html\renoveraspis.html

hittade den här sidan, de rekommernerar pannkit, men finns det olika fabrikat? De jag har sett heter Stowex, det verkar vara det vanliga
 
Nej, jag vet inget annat, alla rekommenderar pannkitt .... men jag tycker det fungerar dåligt på gjutjärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.