Gjorde en miss när jag monterade syllen till garaget nybörjare som jag är. Lade endast den tjärpapp liknande remsan men har senare förstått att man skall ha den som ser ut som liggunderlag för att det skall bli tätt. Som det nu är så ser man dager igenom på vissa ställen och där kommer det att dra. Det är inget varmgarage men har tänkt hålla ca 10 grader så det borde nog tätas på något sätt. Finns det någon rekommenderad metod att täta?
 
Fogskum?

Annars tror jag att många glipor kan minska när väggarna och taket kommer på, det blir bra tryck på syllen då.
 
Ska du ha en installationszon innanför? ex. 45x45?
Då kan du ju llägga en EPDM-sylltätning under dessa
för att täta...
 
Kan tipsa om Biltemas fogskumspistol för 99..och sen köper du SIKA fogskum till pistolen, otroligt smidigt och enkelt att få lagom mängd fogskum på rätt ställe. Tätat mellan bjälklag och trossbotten på så sätt, funkar kanon.

Annars finns det ju byggfog, MS-polymer eller vanligt byggsilikon, eller en gummi-list...
 
Mikael_L
Om inte hakaners förslag fungerar så tar du byggfog:
http://byggkatalogen.byggtjanst.se/bostik_ab/fogmassor/bostik_silmax_byggfog_2620/i200312/
Och skjuter in en sträng så gott det går mellan platta och syll. På både insida och utsida.
Förövrigt, kan du göra som hakaner föreslog bör du ändå lägga en fogsträng på utsidan.

Personligen skulle jag inte börja kladda med fogskum. :x

Den smala springan du har, dessutom i vågrätt plan, ger ingen större möjlighet för luften att röra sig konvektionsdrivet, så isoleringsmaterial där inne i springan gör mycket begränsad nytta.

Ja så skulle i alla fall jag göra ...
 
  • Gilla
KattJansson
  • Laddar…
Syllpapp har väl dock använts i många år, och görs än?
 
FredrikR skrev:
Syllpapp har väl dock använts i många år, och görs än?
Syllpappen hindrar ju fukt, men den tar inte upp ojämnheter, syllisolering av "skum-material" tätar ju också.

Angående kladd med fogskum: Fogskumspistol som sagt...till och med en kladdare som jag lyckas applicera fogskum precist och utan kladd med en sån:)
 
Mikael_L
Ja, jag har ju inte använt annat än dom däringa sprayburkarna med ett långt plaströr som pip.
Dom tycker jag i alla fall inte passar för något finlir. ;)
 
Låter nervöst.
Prova med att sätta plastkilar mellan betongen och syllen under reglarna. Det borde duga.
 
Härligt, tack för alla svar, ser ut att finnas hopp att rätta till min miss.
 
Mikael_L
magnu skrev:
Låter nervöst.
Prova med att sätta plastkilar mellan betongen och syllen under reglarna. Det borde duga.
Vad är funktionen med plastkilarna då?
Hur många och stora hade du tänkt dig?



@nossodo, jodå man kan fixa till allt i efterhand. Inga problem.

Du får ta dit en mobilkran och lyfta hela garaget och pilla dit lite liggunderlag under syllen innan ni sänker ner det igen. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.