Hej,

Jag har själv renoverat vårt badrum, och dessvärre verkar det som att jag fuskat med fallet på duschen. När man duschar läcker det ut vatten under tätningslisten. Har provat att fylla i mer fog mellan plattorna, men det läcker ändå och längs hela vägen på tätningslisten.

Eftersom dörrarna kan svängas inåt för att få mer plats i badrummet vill jag inte gärna lägga en silikonfog ovanpå plattorna (det blir fult och opraktiskt), och ännu mindre vill jag ta upp klinkersen och göra om alltihop. Är det någon som har en annan bra lösning? Finns det expanderande tätningslister som sluter riktigt tätt? Att lägga en handduk som stoppa utanför dörren var inte en godtagbar lösning för flickvännen...
 
  • Duschkabin med synliga tätningslister och en duschslang, visar fall mot golvbrunn och plattbelagd golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage under tätningslist vid duschen på ett nyligen renoverat badrumsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa med en högre list. Går att byta ut befintlig mot någon som kanske pressar mer mot golvet. Helt tät blir det ju aldrig iom fogen, men kanske bättre.
Ohemuligt prissatta tyckte jag när jag bytte mina två lister till aningen högre. Men värt det för vardagstrivseln.
Köpte där jag köpte duschväggarna. Fanns diverse dimensioner att välja på då hos min leverantör.
 
Tack för svar MasMats, men jag tvivlar på om det skulle göra någon skillnad. De befintliga trycker redan ganska bra mot golvet, och skulle de vara längre skulle de bara vika sig mer i sidled misstänker jag. Tror det måste till en annan modell/material i sådana fall, men inte hittat något sådant riktigt.
 
Hur dåligt är fallet? Det brukar ju rinna ut lite vatten under duschdörrarna, men i vanliga fall är det inte ett problem. Om det är så dåligt fall att hela golvet blir blött så krävs det nog en del jobb.
 
Pest eller kolera.
Har man listen så stannar det mesta vattnet i duschen, men listen blir ful och äcklig av tvålrester.
Tar man bort listen så slipper man äcklet, men får översvämning i hela badrummet då vattnet på glas viker av utåt av fluideffekten (ett strömmande media följer en yta).
Men det kan också vara ett plus då man använder en mjuk gummiskrapa och drar av vattnet på golvet, samtidigt får man varje dag golvet helt rent.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
I ärlighetens namn är fallet i princip obefintligt där det läcker och utåt. Det är alltså precis som du säger att det rinner ut över hela golvet om man inte stoppar det. Så någon slags lösning utifrån hur det är nu behövs.
 
Beklagligt att behöva säga det, men med 30x60 plattor i en dusch så blir det ju så.
I annat fall hade man fått kuvertskära plattorna eller använt sig av en väggnära brunn.

I detta fallet finns bara två lösningar och det är "gör om gör rätt" eller köpa en liten list att limma strax utanför duschzonen.
Nackdelen med detta är om du får läckage utanför duschen, att inte det vattnet kan söka sig till brunnen så det är inte fel att släppa listen lite mot väggarna så ev. läckage kan söka sig förbi där.

Typ list :
https://www.stonefactory.se/badrums...I4FO2NFiqCjrUaMjDl_fOCvsaVcc5VdxoC4oQQAvD_BwE
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.