Hej!

Ska låta lägga limmad parkett i vardagsrummet. Underlaget är brädor med rätt stora glipor emellan, och golvläggaren har sagt att vi ska flytspackla några millimeter för att komma upp i bra nivå och få ett bra underlag.

Till min fråga:
Ska man täta de största springorna med vanligt spackel innan man flytspacklar? Läste detta i nån slags byggtidning, men tänkte fråga det allvetande forumet för att vara på den säkra sidan.
Vilka skulle fördelarna vara?

/Elin
 
Visst ska du täta springorna. Flytspackel är ju som filmjölk, och det kommer rinna rakt igenom golvet om du inte tätar alla glipor.


 
Täta!
Har ett par bekanta som anlitade "hantverkare" för att klinka hallgolvet och dessa drullar flöt på det gamla trägolvet så att bergvärmepumpen havererade i källaren. Det rann nämligen rakt igenom bjälklaget :surprised: :p :(
 
kloka_elin skrev:
Ska man täta de största springorna med vanligt spackel innan man flytspacklar? Läste detta i nån slags byggtidning, men tänkte fråga det allvetande forumet för att vara på den säkra sidan.
Vilka skulle fördelarna vara?

/Elin
Japp, precis som Fasting65 & ByggaNytt säger så måste du täta ...och inte bara de största utan ALLA springor.

...fördelarna borde väl vara att du får spacklet att ligga kvar där det skall vara. :D
 
Ok, jag fattar vinken! :) Tack för alla svar.

Det var i och för sig inte regelrätta springor, utan snarare spår mellan sponten, men där hade säkert kunnat rinna ner en och annan liter spackel... Jag trodde att man skulle täta flytspackel var dyrare än vanligt spackel, och därför helst bara skulle användas till själva utjämningen och inte till att fylla ut vinklar och vrår, men se vad man kan bedra sig.

Nu har det visat sig att det förmodligen blir bättre att lägga undergolv av typ masonit, så flytspacklingsproblemet är ur världen för den här gången. Men det kommer säkert fler tillfällen att testa min nyvunna kunskap!

/Elin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.