Jag har problem med att täta några skarvar i en hängränna gjord utav koppar. Har provat med PL400 och två olika sorters byggsilikon (från Dana Lim och från Tremco). Silikonet verkar ha för dålig vidhäftningsförmåga trots att jag försökt rengöra så gott som möjligt med varmluftspistol och t-sprit.

På den vänstra bilden syns två på varandra gjorda lagningar. Den första lagningen är utförd med PL400 och den andra med byggsilikon. Det nedslående resultatet syns tydligt. På den högra bilden har jag tagit bort allt och gjort om lagningen med bara byggsilikon. Redan efter det första regnet såg den lagningen nästan ut som på den vänstra bilden. :confused:
 
  • 20090703 (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090703(002) (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa hade ju varit å löda den, eller montera isär rännorna så du får kitet i överlappet. Annars finns det en sorts kallasfalt som e väldigt seg. brukar funka, men är mest en lösning om det inte går å få tätt som man ska göra det
 
WURTH saBesto takflex
Jag köper mitt hos plåtslagaren, vet inte om det finns i bygghandeln. Jag tätade en spricka i skarven mellan papptak och ventilationshuv i plåt i 0-gradigt med duggregn. Det fäste och vart tätt.
Har också lagt det i skarven på plåttaket på garaget där lutningen inte är så brant som önskvärt. (ca 20 cm på 5,5 m)
 
Jag föreslår att du limmar fast en bit takpapp över skarven, den kan sedan strykas över med kallasfalt.
 
Milkshaken
PL400 är ju inte nåt tätningsmedel direkt... utan ett riktigt bra sättlim.....
Lim tätar inte, det fogar samman...
 
Borde inte våtrumssilikon fungera? Den tål -40 till +100c och är UV-beständig (iaf den jag köper på byggaffärn).
 
Jag hade använt sådant här.

"Tätningskitt
Kallflytande, fiberarmerat asfaltskitt (innehåller ej asbest). För reparation och tätning av tak, tätning mellan tak och ventilationstrummor, plåtrör etc. Fäster på flintsten, asfalt, zinkplåt, galvaniserad plåt, betongpannor och eternitplattor. Skyddar mot väder och vind samt åldring p.g.a. UV-strålning. Svart."
 
  • Tätningskitt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
silikon får inte användas på plåtdetaljer utvändigt överhuvudtaget. koppar är svårt å få tätt då de rör sig mycket mycke mer än vanlig plåt. wurths utefog är riktigt bra men ska du ha en bestående tätning är de nog bara lödning som gäller. plåtslagaren bör göra det där på några timmar å tar du bort det gamla så allt är rent när han kommer bör han göra det på 2.... ring din lokale plåtis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.