Vårt 60-talshus har betongbjälklagselement mellan källare och entréplan. I dessa tider har det ju blivit rätt angeläget att hitta ställen där kall luft drar in i huset, så idag passade jag på att springa runt lite med min Flir One kopplad till telefonen.

Det finns måååååånga ställen med tätningspotential kan jag säga! Jag tänker dock inte täppa till hela huset, då det är självdragsventilation, men jag vill koncentrera inluften till ventiler som går att kontrollera samt fönster med radiatorer under.

En sak jag dock hittade var att det är mycket kallt där betongelementens skarvar möter ytterväggen:

Termisk bild med färggradienter, visar temperaturmätning på 10,7 grader, sannolikt infraröd värmekamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även "överliggaren" i metall ovanför fönstret är rejält kall.

Så här ser det ut med en normal bild:

Ett fönster och en rörinstallation längs en vägg och tak i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är totalt 23 skarvar (dvs 46 hål om man räknar båda sidorna) men det är inte alla skarvar som når ytterväggen. Jag inser att överliggarna över fönstren inte är mycket att göra åt, men hålen som skarvarna skapar tänker jag att jag skulle kunna täta på något sätt. Frågan är bara vad jag ska använda för material. Fogskum är jag inte så sugen på. Dels för att vissa hål är ganska små, men också för att jag tycker att det är kladdigt och inte känns så beständigt.

Någon som har någon idé på hur jag ska göra?

Mvh
Fred
 
P Paxman skrev:
Fogskum är jag inte så sugen på. Dels för att vissa hål är ganska små, men också för att jag tycker att det är kladdigt och inte känns så beständigt.
Stenlim tycker jag blir bäst här, i princip samma sak som fogskum, men expanderar mindre och är lättare att kontrollera.
Sprutas givetvis med tillhörande pistol, medföljer små munstycken och rör så man kan fylla med precision och
slipper kladda ner själva pistolen.
Håller minst ett år med pistolen sittandes kvar på tuben. Då hinner man fylla många hål och springor.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogskumspistol-2000023750
 
richardtenggren
Ser ut som att vi har samma typ av bjälklag! Men var säkert en vedertagen metod på 70-talet. Vi passade på att göra om kring fönstren när vi renoverade, så har limmat våtrumsskivor som putsas in kring fönstren då vi ville få samma utseende överallt i huset. Sen har vi ju isolerat utifrån så plattjärnet borde inte vara något större problem för oss. Hade varit trevligt att thermografera sådär

Jag har kört med Essves flexibla fogskum, med pistol blir precisionen god och skummet expanderar inte så kraftigt som vanligt anser jag.
https://www.essve.com/sv/produkter/...-tatning/fogskum-och-pistolskum/fogskum-flex/
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Stenlim tycker jag blir bäst här, i princip samma sak som fogskum, men expanderar mindre och är lättare att kontrollera.
Sprutas givetvis med tillhörande pistol, medföljer små munstycken och rör så man kan fylla med precision och
slipper kladda ner själva pistolen.
Håller minst ett år med pistolen sittandes kvar på tuben. Då hinner man fylla många hål och springor.
[länk]
[länk]
Tack för svaren till er båda!

Biltemas stenlim verkar vara något i stil med det jag letar efter. Vad är det för färg på det? Källaren, där detta ska användas, är inredd så det är viktigt att det inte ser för*vligt ut. :D
 
P Paxman skrev:
Tack för svaren till er båda!

Biltemas stenlim verkar vara något i stil med det jag letar efter. Vad är det för färg på det? Källaren, där detta ska användas, är inredd så det är viktigt att det inte ser för*vligt ut. :D
Stenlimmet är ljusrosa, det blir fint;)
Men det går ju utmärkt att måla över.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Stenlimmet är ljusrosa, det blir fint;)
Men det går ju utmärkt att måla över.
Ljusrosa?! :rofl:

Jag är inte så sugen på att måla om hela källaren...men det kanske går att maska av så att det bara är själva hålen som behöver duttas i lite färg efter att limmet härdat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.