Hej!
Det blåser kallt från vårt sjutillhållarlås. Vad kan man göra åt draget? Det finns väl mässingkåpor man kan installera över låset har jag för mig men vet inte vad de heter och mina Google sökningar fann inget användbart..
 
Jag satte en bit tejp på insidan i en tidigare lägenhet. Inget problem då jag aldrig låste innifrån.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Öppna de andra friskluftsventilerna så att luften kommer in där istället.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det finns nyckelskyltar med en kläpp som täcker hålet.
 
  • Gilla
123abc och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns nyckelskyltar med en kläpp som täcker hålet.
Vad heter en sån där kupa som täcker alltihop inklusive nyckeln? Gillar att ha nyckeln i på insidan nämligen annars tappar vi bort den.
 
T tummenmittihanden61 skrev:
Vad heter en sån där kupa som täcker alltihop inklusive nyckeln? Gillar att ha nyckeln i på insidan nämligen annars tappar vi bort den.
Vredkåpa eller låsskydd kan du prova att söka på.
 
  • Gilla
tummenmittihanden61
  • Laddar…
T tummenmittihanden61 skrev:
Vad heter en sån där kupa som täcker alltihop inklusive nyckeln? Gillar att ha nyckeln i på insidan nämligen annars tappar vi bort den.
Tänker du på en sådan här?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/dorr-lasbeslag/lasskydd-316497/
Den brukar vara till för att sätta över ett vred för att försvåra att öppna med en ståltråd genom brevlådan. Men den kanske kan minska draget också.

Angående nyckelskylt med kläpp så kan du ju sätta den på utsidan om du vill lämna nyckeln i låset inne.

Jag tror inte att du skall överskatta hur mycket det drar genom nyckelhålet. Det är nog en ganska liten del av husets ventilation som går därigenom.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T tummenmittihanden61 skrev:
Vi använder dock låset inifrån, men annars hade ju tejp funkat.
Tänk på att det är en dålig ide om det mot förmodan skulle börja brinna.......
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Tänker du på en sådan här?
[länk]
Den brukar vara till för att sätta över ett vred för att försvåra att öppna med en ståltråd genom brevlådan. Men den kanske kan minska draget också.

Angående nyckelskylt med kläpp så kan du ju sätta den på utsidan om du vill lämna nyckeln i låset inne.

Jag tror inte att du skall överskatta hur mycket det drar genom nyckelhålet. Det är nog en ganska liten del av husets ventilation som går därigenom.
Just nu kollar vi på allt med drag för huset är iskallt trots full värme på i elementen.
 
Som nämnts så finns det nyckelskyltar med kläpp.
Att låsa tillhållarlås inifrån är något jag brukar avråda ifrån pga utrymning i en nödsituation även om nyckeln sitter kvar i låset.
Att låta nyckel sitta kvar i låset är även det dumt och det tar mig några sekunder att öppna tillhållarlåset med nyckel i från fel sida.
Låsskydd är tänkt att användas över ett vred för att förhindra öppning med slunga genom brevlådan.

När jag läser tråden så tänker jag att tillhållarlås kanske är fel typ för detta användandet.
 
1 123abc skrev:
Som nämnts så finns det nyckelskyltar med kläpp.
Att låsa tillhållarlås inifrån är något jag brukar avråda ifrån pga utrymning i en nödsituation även om nyckeln sitter kvar i låset.
Att låta nyckel sitta kvar i låset är även det dumt och det tar mig några sekunder att öppna tillhållarlåset med nyckel i från fel sida.
Låsskydd är tänkt att användas över ett vred för att förhindra öppning med slunga genom brevlådan.

När jag läser tråden så tänker jag att tillhållarlås kanske är fel typ för detta användandet.
Vi har inte brevinkast i dörren dock.
 
T tummenmittihanden61 skrev:
Vi har inte brevinkast i dörren dock.
Det spelar ingen roll i det fallet du beskriver och påverkar inte heller hur snabbt jag kan öppna dörren om nyckeln sitter i låset.
Brevinkast nämndes endast för att beskriva vad låsskydden (vredkåpa) är framtagna för att skydda emot.
 
1 123abc skrev:
Det spelar ingen roll i det fallet du beskriver och påverkar inte heller hur snabbt jag kan öppna dörren om nyckeln sitter i låset.
Brevinkast nämndes endast för att beskriva vad låsskydden (vredkåpa) är framtagna för att skydda emot.
Så om man har nyckel i sittandes på insidan så kan en tjuv öppna enkelt från utsidan? Bra att veta.
 
T tummenmittihanden61 skrev:
Så om man har nyckel i sittandes på insidan så kan en tjuv öppna enkelt från utsidan? Bra att veta.
Jag tror att du missar poängen. Om det finns ett låsvred på dörren och ett brevinkast i den kan en tjuv öppna utifrån. För att hindra det har man kåpan du vill ha.

En helt orelaterad fråga är att om det börjar brinna är det svårare att komma ut om tillhållarlåset är låst. Om man har tillhållarlåset låst så blir det ju trots allt lättare att komma ut om nyckeln sitter i. Men det går inte att låsa upp utifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.