JAg har ett tillfälligt avlopp, inne i huset är allt nytt, utanför går det gamla betongrör till en trekammarbrunn. Kopplingen mellan det nya och gamla systemet är att jag i nuläget har stoppat in 110 plaströr i betong, sticker in ca 3meter i befintligt betongrör. Frågan är vad jag kan täta med innan jag öser på med jord uppe på . Som det är nu är det 2-3cm springa runt om så när det regnar letar sig vatten/jord in i betongröret...

räknar föfövrigt med att göra om avloppet inom nått år
 
ytterliggare en fråga för samma tillfälliga lösning... jag fick stopp i helgen och har nu fått fart på det igen efer timmar av spolande med en avloppsrensare och grävning........ Kan man sätta en avstickare på avloppsröret och en böj så det sticker upp ur marken för att möjliggöra framtida rensning utan att gräva upp allt? Bortsett från att det inte är så snyggt kanske... så är ju rågan om det skulle kunna medföra nått problem för funktionen ?


skiss555.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan täta med vanlig betong/snabbcement, lite torrare blandning så den inte rinner iväg. Ev kan du bottna med en tätningslist, fogskum eller bara en plastkasse, men det brukar inte behövas.

På din 110mm ledning så sätter du in en spolbrunn, som förlängs till ytan med vanligt rör, och avslutas med en vanlig plugg. Då stör denna inte ventilationen.
Spolbrunnen har två mjuka böjar i anslutningen, jämfört med ett vanligt T som har skarpa kanter. Dom gör att du kan spola både uppströms och nedströms utan att fastna i kanten när du matar in.
http://www.rinkabyror.se/artikel/spolbrunn-110x200x110/?select=true
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.