Hej

Vi har precis flyttat ut våra fönster på vårt hus, en snickare har gjort jobbet snyggt och prydligt på utsidan. Jag tänkte själv försöka fixa till insidan. Nu har jag isolerat mellan fönster och vägg (drevat) men är ändå inte riktigt nöjd. På vissa ställen är glipan så liten, kanske bara 1 mm så jag får inte in något trubbigt föremål med isoleringen. Dock känner jag att det blåser rakt in.

Det måste finnas några som haft samma problem, hur löser man det?

//Anders
 
Snickaren har inte gjort ett bra jobb om han bara lämnat enbart 1mm till drevning! Om det är väggskivan som gör att det är enbart 1mm springa? såga upp den lite å isolera sen.
Det ska vara ca 1cm till drevning så man kan trycka in isolering så det inte blir för packat!
Tänk på att inte pack för hårt då tappar isoleringen lite av sin verkan!

Patrik
 
Hej

Det har varit putsat från början och därför har det puts och gammal plankvägg precis där fönstret placerades. Därför är kanterna runt fönstret ganska ojämna vilket gör att vissa bitar blir smala.

Jag ska kolla om man kan såga upp lite mer i väggen, det kanske är ett alternativ.

//Anders
 
Det finns olika typer av mjukfogar som du skulle kunna använda för att stoppa luftströmningen vid 1mm springa.

Antar att du skall göra någon sorts smyg på insidan... kommer inte den att täcka något av springan?
 
Jo den gör ju det, så jag lägger inte ner så mycket energi på springan mellan fönstret och karmen. Är springan mindre än en millileter lämnar jag det.

Det tillkommer även isolering utanpå så det borde räcka.

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.