Jag har upptäckt att när det regnar mycket så läcker det in vatten från ventilationshuven på taket. Vatten rinner mellan ventilationsröret och isoleringen ner till toaletten på undre våningen.
Ventilationshuv på ett tegeltak med synliga rostfläckar och fuktspår som indikerar vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag klättrade upp för att titta så ser jag att det är mycket rost och jag misstänker att vatten rinner in via avloppsluftningen (som går genom översta plåten) och sen vidare till ventilationsröret där det antagligen ha rostat igenom plåten.
Närbild av rostigt ventilationsrör på tak med synliga skador och isolering i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på rostigt ventilationsrör och isolering med synliga vattenskador på ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag tittar på huven från insidan ser det inte helt sönderrostat ut men isoleringen täcker ju plåten närmast ventilationsröret.
Rostigt ventilationsrör och isolering i tak med tecken på vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min plan nu är att försöka borsta bort så mycket rost som möjlig med stålborste och sen täta runt rören men nått sånt här: https://www.bauhaus.se/casco-takfog-svart

Sen måla med nån rostskyddande färg. Spelar ingen roll hur det ser ut. Bara det blir tätt.

Låter det rimligt?
Tips på bra fog och/eller färg?

Tack!
 
J Jaxxx skrev:
Jag har upptäckt att när det regnar mycket så läcker det in vatten från ventilationshuven på taket. Vatten rinner mellan ventilationsröret och isoleringen ner till toaletten på undre våningen.
[bild]

När jag klättrade upp för att titta så ser jag att det är mycket rost och jag misstänker att vatten rinner in via avloppsluftningen (som går genom översta plåten) och sen vidare till ventilationsröret där det antagligen ha rostat igenom plåten.
[bild] [bild]

När jag tittar på huven från insidan ser det inte helt sönderrostat ut men isoleringen täcker ju plåten närmast ventilationsröret.
[bild]

Min plan nu är att försöka borsta bort så mycket rost som möjlig med stålborste och sen täta runt rören men nått sånt här: [länk]

Sen måla med nån rostskyddande färg. Spelar ingen roll hur det ser ut. Bara det blir tätt.

Låter det rimligt?
Tips på bra fog och/eller färg?

Tack!
För stunden duger det nog med din lösning, på sikt behöver du ju ny tät plåt
 
Finns det nått man kan mål/spraya på som både skyddar och tätar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.