Jag har en 20fots fabriksisolerad container som är kraftigt rostig. I taket har jag ett 50x50mm stort rosthål och även längre revor i taken/vägg övergången som har hål. Jag hade gärna svetsat igen hålen men vill inte riskera att den börjar brinna :)

Nästan hela ena långsidan är full med hål, upp mot 20mm stora.

Lösning på taket: Jag tänkte limma fast en ny plåt över det stora hålet men hur gör man med långsidan? Funderar på att skruva ny plåt på hela sidan men hur tätar man det snyggt i ändar/uppe?

Tips på grundfärg i större spann?
 
Zinkrik epoxy 2k färg som grund. Det fixar allt.
 
2k epoxy låter dyrt? Någon specifik tillverkare jag ska leta efter?

Duger biltemas rostskyddsprimer?
Hartsbaserad rostskyddsprimer med zink, för de flesta metaller. Torkar efter 8–12 h (beroende på temperatur) och ger en grundad yta färdig för övermålning. OBS! Får ej övermålas med färg som innehåller aceton, cellulosa eller polyuretan. Grå.
 
Jag såg nu att Hagmans har en på spray. Vilket är bekvämt.
90% zink i är bra. Det tar lång tid innan rostangrepp kommer igenom.
 
Jag tänkte mig så pass stor mängd att man t.ex kunde måla taket (20m2) och då blir det nog lite saftig kostnad men tanken är helt klart god med 2k epoxy.
 
Jag målade om mitt plåttak i somras med Hagmans takbeläggningsfärg. En vattenbaserad grund med lite zink i och en top i akrylat. Verkar bra än så länge. Grunden fanns i liter förpackning och toppen var nog 5liter minst. Kanske kan vara ett alternativ.
Annars har de flesta tillverkare bra grundfärger med bra rostskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.