Hur gör ni för att täta rörgenomföringar så att inte mössen slinker in? Skåpet under diskbänken är ett sådant klassiskt ställe.

På andra ställen jag bott så har det varit tätat med någon massa runt rören. Nu sitter jag i en sommarstuga där det inte finns någon tätning alls mellan rören och skåpens botten. Mössen springer lätt in och ut. Glipan är dessutom ganska bred (minst 3 cm) så jag har svårt att tänka mig vad för slags tätningsmassa som kan fästa utan att ramla ner i hålet.:(
 
Såga till en masonit bit och kladda på med sättlim...
 
Eller en dutt fogskum.
 
_bystrom_ skrev:
Eller en dutt fogskum.
Men, det måste väl ramla ner i hålet? Eller menar du att jag ska fylla hela skåpsockeln?
Och förresten, kan inte mössen böka sig igenom fogskum.

Tror mera på masonitföreslaget (tack!) återstår att se hur man rent praktiskt går till väga att såga ut hålen så att det passar.
 
Vill du vara på den säkra sidan, då tätar du med en plåtbit. Fixar du lätt med en bit plåt + plåtsax.
 
Fogskum är väldans kladdigt och inte alls så löst.
Visst kan de böka sig igenom det, men de kan å andra sidan bita sig igenom vad som helst om de ska in. De söker väl i första hand ett hål att komma in genom...
 
Man kan dreva med aluminiumfolie eller stålull.
 
Aluminiumfolie funkar dåligt däremot så fungerar stålull utmärkt, kan rekommenderas.
 
  • Gilla
Tony Brodén
  • Laddar…
Fogskum gnager mössen bort så gör som några säger, såga till en bit skiva och limma.
 
Masonit, trä osv gnager ju möss lätt igenom. Prova detta istället. Ifall du redan har möss som springer måste du sätta dit ngt som avskräcker dem, då kan du krossa en glasflaska, lägg krosset i hålet som du sen fyller med fogskum. Ifall du inte har problem så tar en plåtbit istället.
 
Jag har misslyckats med fogskum. Mössen verkar tro det är glass eller något annat gott. De käkar upp skiten hur lätt som helst.
I veckan då jag var i sommarkåken såg jag en liten rackare på muggen. Han sprang kvickt ner i det minst sagt överdimensionerade hålet för inkommande vatten. Jag samlade stenar och släppte ner. För att inte mössen ska gnaga igenom vattenslangen då de blir förbannade över att inte kunna komma in den vanliga vägen hällde jag ner kallasfalt. Ska bli intressant och se om de ger upp det kladdet.
För övrigt så hade plåt fungerat, jag är bara rädd att de gnager i inkommande plaströr för att komma förbi.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.