Pga att de som byggde badrummet i vårt hus (innan vi köpte det) verkar varit måttligt kompetenta, så ska vi nu dra utanpåliggande rör till vår dusch för att ersätta de infällda.

Det jag funderar över är ifall man behöver göra något åt hålen bakom blandarfästet?

Om jag förstått det rätt så är ju insidan av täckröret "en del av badrummet" och tekniskt sett innanför tätskiktet.

Bör man silikona igen öppningen eller är det bara att sätta dit nya blandarfästet med utanpåliggande anslutning över hela alltihop?
 
  • Närbild av en vit kakelvägg med ett oavslutat hål bakom ett blandarfäste och ett intilliggande hål, avsett för rörinstallation i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jag hade ju alla dagar i veckan sett till och tätat dem med någon form av silikon eller limtätmassa beroende på var de tar vägen ?
Löper de ut i t.ex kommoden där det är väldigt vanligt att man sätter fördelare och matar ifrån så är det ju ingen fara om det tar sig in vatten i dem för då rinner det ju ut i badrummet igen.
Samtidigt tätar ju rörläggaren bakom det nya blandarfästet så risken är ju ganska liten att det ska kunna ta sig in något vatten i röret.
 
Om du vill kunna ångra dig kan du ju sätta en plugg man kan ta bort och komplettera med silikon....
 
Den kommer ut på motstående vägg, vid toaletten. Det är den innersta anslutningen som jag pluggat för tillfället.

Så eventuellt vatten som kommer in vid duschen ska ju teoretiskt sett komma ut här, men dels känns det som en onödig risk att en massa vatten rinner uniti väggen i onödan, sen vill jag helst inte ha en fontän-installation vid toaletten. :p

Tack för input, jag tar och tätar dom innan jag sätter nya blandarfästet!
 
  • Bild av två metallanslutningar och rör med pluggar, monterade på en kaklad vägg bredvid en toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En massa vatten kan ju omöjligt komma in oavsett ;)
 
  • Haha
miffeltoffel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.