Hej,

Vår diskmaskin började nyligen strejka och efter att vi konsulterat manualen stod det klart att det sk överfyllnadsskyddet var fullt. Jag Googlade lite och testade sen själv att tömma det, vilket gjorde att maskinen börjar bete sig normalt igen.
Dock så noterade jag då, när maskinen var utdragen men igång, att det finns en liten spricka i ett rör baktill ur vilket det stötvis sprutar vatten, se bilder. Det vattnet träffar insidan av panelen och rinner ner i den "bottenplatta" som såvitt jag förstått är överfyllnadsskyddet.

Min fråga är nu om ngn kunnig vet huruvida det är en bra idé att täta en sån här spricka? Speciellt med tanke på att det verkar vara hårt tryck och värme som belastar ev lagning..? Om ni tror att det kan funka, hur bör jag gå till väga? Silikon? Tätningsmassa? Tejp?

Modellen är en Electrolux ESL 4120.

Tack på förhand!

IMG_2900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att laga en spricka i ett plaströr så att det blir tätt låter inte lätt, och resultatet av en vattenskada kan bli mycket dyrt. Jag skulle aldrig chansa, går det inte att köpa reservdelar och byta ut röret?
 
Tack för ditt svar! Jo, det är sant. Saken är den att läckan som sagt går mot insidan av sidoplåten och leder direkt ner i överfyllnadsskyddet som ju "nödbromsar" maskinen så vi vågar nog försöka med en tätning ändå.

Gällande reservdelar verkar Electrolux sälja en del till den här modellen, se länken, men jag har ingen aning om vad som är vad då det inte finns några bilder. Ngn som vet vilken del vi behöver?

http://shop.electrolux.se/node536.a...6&model=ESL4120&prod_no=911635006&model_type=
 
Läckageskyddet är ett skydd OM den mot förmodan skulle läcka. Att förlita sig på denna och kallt räkna med att det inte gör något om den skulle läcka tycker jag verkar lite våghalsigt med tanke på vad vattenskador kostar i pengar och arbete. Du pratar om en reservdel som förmodligen kostar under tusenlappen, (finns piratdelar på nätet till nästan alla diskmaskiner) och är maskinen så gammal att du inte vill lägga ut pengar på reservdelar så skulle jag köpa en ny. Men var och en gör som man vill, så länge man är nöjd och kan leva med konsekvenserna så är det bra
 
Redigerat:
Reservex.se har ett antal rör till Elux för några hundralappar styck. Och de de inte har på sin sida kan de fixa. Finns även fler reservdelsbutiker tex nettoparts.se mfl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.