Jag har liksom många andra uppenbara problem med att få plasten tät vid isolering av ovanvåning. Med hanbjälkar, stödben mm som man skall täta vid kommer det troligen inte att bli 100% tätt.

Kan man täta med byggskum på knepika platser? Skummet kanske inte är lika tätt som plasten men borde väl vara bättre än en öppning i plasten? Runt murstock t.ex. låter det smidigt om man kan använda skummet (om den inte skall bli för varm naturligtvis)

Några andra ideer om hur man får tätt och hur man minskar konsekvenserna av otätheter vid användning av mineralull?
 
Latexfog funkar bra till att täta div springor, byggskum är nog relativt lufttät men.....Täta inte! med det runt murstocken om den används eller kanske kommer att användas i framtiden som rökkanal! Det brinner nämligen utav helv.....Det finns ett flertal så kallade brandmassor på tub som är bättre lämpade där.
 
recer. jag har haft sotningsinspektion och jag får ha trä mm intill murstocken eftersom denna inte kommer att bli speciellt varm vid eldning. Det skall vara insatsrör i mitten av murstock så murstocken blir nog inte många grader varmare. Men finns det bättre massor som verkligen fyller ut stora otätheter så är nog det bättre. Men om det är i konsistens som silokon är det nog inte lösningen när jag har 0,5-6 cm spalt som jag skall täta.

På andra platser runt hanbjälkar mm verkar det som om jag kan täta med skum allstå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.