Har ett gammalt trägolv med rejäla springor mellan planken. Springorna varierar mellan 4-12mm, har hört att vissa använder kilformade träremsor som bankas ner i springan och slipas sedan av.

Vart kan man köpa dessa remsor? Eller tillverka själv utan att behöva köpa en dyr hyvelmaskin...

Jag misstänker att ett snickeri skulle kunna göra dessa åt mig men svårt i semestertider att få tag på dessa. Golvet behöver göras den närmaste veckan...
 
R
Hur blir det med springorna mellan vinter och sommar , ett golv sväller och torkar vid olika årstider
Det går inte att stumma ett trägolv
 
Jag lade sikaflex i springorna, slipade och lackade sen golvet med kanonresultat.
 
Sikaflex för golvnåtning är svindyrt. Kanske är billigare att lägga nytt golv? Har en bekant som valde det senare efter att ha ”räknat på det”.
 
Beror ju lite på vilken finish man vill ha. Jag har nåtat två golv här hemma med garn. Det första körde jag med yllegarn och olika breda springor. Det golvet jag nåtade i år justerade jag brädorna och nåtade med hampagarn från biltema. Blev tätare och fick en lite äldre touch.
 
Skulle gärna använt någon mjukfog eller linsnöre men då det är ett hålrum efter att sågspånet sjunkit under planken så kommer det bara att trilla ner...
 
Det är inget spontat golv. Då är det värre. Då kanske träkil-varianten är den bästa. Listerna borde gå att klyva på vilken större klyvsåg som helst.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Det är inget spontat golv. Då är det värre. Då kanske träkil-varianten är den bästa. Listerna borde gå att klyva på vilken större klyvsåg som helst.
Det får nog bli så. Klyvsåg kan jag låna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.