Halloj,

vi har precis köpt vårt första hus och det är massa saker man ska sätta sig in i. Men efter besiktningen så fick vi reda på att plastmattan har släppt lite vid golvbrunnen, där "gallret" sitter.

Då vi inte har råd med en komplett renovering just nu så tänker vi att man tätar med silikon så att vattnet inte kan smita in under plastmattan.

Är detta ett "bra" sätt för en raggarlösning innan vi har råd att renovera korrekt? Eller finns det andra smarta sätt att korttidssäkra?
 
Finns bara två alternativ. Det ena är totalrenovering och det andra är att köpa en duschkabin på blocket för en billig peng. Så drar du ner avloppet från denna rakt ner i golvbrunnen. Alltså kommer aldrig golvet vara utsatt för stora vattenmängder.

Med vänlig hälsning, David
 
Kolla så att klämmringen är hel annars byt den, även om du har kabin så kan brunnen tätna av hår och annat skräp, vattnet stiger i brunnen och letar sig under mattan.
 
Krilleman
Lago skrev:
Kolla så att klämmringen är hel annars byt den, även om du har kabin så kan brunnen tätna av hår och annat skräp, vattnet stiger i brunnen och letar sig under mattan.
Jo, men om man har koll på brunnen (så det inte blir stopp) så är duschkabinen den bästa lösningen!

Själv har jag och min sambo (långhårig) haft duschkabin, matad ner i en gammal plastbrunn, i över två år. Aldrig stopp.

Men nu är det slut med det då badrummen/tvättstugan är "duschduglig" och nyrenoverad. Alltså "nästan" färdig... :wow:

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/242732-badrum-tvattstuga-i-kallaren-nastan-fardigt.html
 
EDIT: Är man för långsam med tangentbordet tillför man inget nytt...
 
Klämring... Det är i princip bara ett gjutgärnsrör med ett galler på, gallret går att ta bort. Kanske är värt att tillägga att badrummet är original från 1965.

Jag kan tyvärr inte bifoga några bilder då vi inte har tillträde förrän i slutet av Oktober.

Duschkabin är ju en tänkbar lösning. Idag är det ett badkar, en tanke är ju att "klä" in badkaret med fler draperier så att vattnet inte rinner ner bakom karet. Vi vill helst behålla badkaret då vi har små barn och det är rätt så bekvämt då.
 
Då är det väl riskminimering genom att förändra beteendet lite som gäller primärt. Duscha med duschdraperiet innanför badkarskanten och se till att golvbrunnen är rensad så det rinner undan bra så inte vattennivån stiger mot mattkanten.

Givetvis får ni se till att barnen sitter stilla i badkaret med och inte plaskar något :D
 
  • Gilla
årsta
  • Laddar…
Lite så vi tänker, badrummet har ju stått i 50år, något år till borde det klara.

Förvisso kommer den fysiska påfrestningen på badrummet att öka, men det kommer ju inte att implodera för att vi inte renoverar det direkt.

När vi väl gör renoveringen så kommer man väll att riva det mesta ändå och flytspackla osv.

Eller tänker jag helt fel?
 
Casco Aquatät?
 
Fattade inte att det var från 60 talets början, det är också mitt föräldrahem , där ligger en gjutjärnsbrunn men golvet är stenplattor på en gjutning varpå det senare lades en matta, kanske är det så även hos dig då är risken bet mindre.
 
Jag antar att badkaret har två (eller ev tre) väggar mot sig, på väggarna någon mm över badkarskanten går det att silikona fast en T-gummilist (Tets topp mot väggen, Tets ben uppe på badkarskanten), http://www.clasohlson.com/se/Duschlist-T-profil/40-8797, på så sätt minimeras vatten längs väggen ner på golvet. Vi har kört så i ca sex år utan problem.
 
@Demmpa Nu snackar vi! Det är ju en strålande lösning, problemet som vi känt är ju allt överflödigt vatten som rinner ner bakom karet och sen sipprar ner i golvbrunnen. Det som kommer från karet har ju ett rör som går rätt ner i brunnen och det påverkar ju inte alls lika mycket.

Geni!
 
Så här ser hörnet ut efter många års användning, gjorde tabben att sätta listen lite för lågt så vatten blir liggande på listen, tyvärr blir det även avlagringar mellan listen och badkaret. ImageUploadedByByggahus.se1410715744.857919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.