Jag har fått mura upp leca för att bygga igen "hål" där det inte funnits grundsten. Då blir det en liten luftspalt mellan lecan och syllen på ett par centimeter som skall tätas.
Har ni några idéer hur man gör det på bästa sätt?
Jag har redan tätat lite mellan grundsten och syll med fogskum. Men har fått till mig att det inte är bra då fogskummet suger fukt till syllen. Någon som har erfarenheter kring det?
/Tobbe
 
  • Närbild på en murad lecavägg med en liten luftspalt under en träsyll bredvid äldre tegelsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Syllpapp mot syllen och sedan petar du in murbruk med smal fogslev mellan Lecasten och syllpapp.
Skulle det bli en glipa mellan murbruk och syllpapp när bruket torkat så får du dreva.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag har lite samma frågeställning, fast jag har glipor mellan natursten och syllstock, kan dock tycka att det är ganska svårt o få helt tätt genom att pilla in murbruk/cementbruk i små glipor, när det torkar och gått en tid så blir det inte helt tätt ändå, kanske för att trät rör sig under årstiderna?
Hur löste du det Tobias? Fick du till det bra?

Jag funderar på om expanderbruk skulle kunna vara en lösning?

Om man ska dreva, är det inte bättre o göra det mellan syllpapp och syll?
 
Om du har för starkt bruk så testa ett kalkbruk, som har lite elastiska egenskaper.
 
R RaskBjörn skrev:
Om man ska dreva, är det inte bättre o göra det mellan syllpapp och syll?
Det bör fungera också.
 
R RaskBjörn skrev:
Jag har lite samma frågeställning, fast jag har glipor mellan natursten och syllstock, kan dock tycka att det är ganska svårt o få helt tätt genom att pilla in murbruk/cementbruk i små glipor, när det torkar och gått en tid så blir det inte helt tätt ändå, kanske för att trät rör sig under årstiderna?
Hur löste du det Tobias? Fick du till det bra?

Jag funderar på om expanderbruk skulle kunna vara en lösning?

Om man ska dreva, är det inte bättre o göra det mellan syllpapp och syll?
Hej!
Jag har haft problemet ett par gånger och jag gjort på 2 olika sätt.
Båda gångerna har jag lagt syllpapp mot "syllen" sen har jag använt murbruk ena gången och fogskum den andra.
Båda funkar bra än så länge.

/Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.