Hej

Osäker vilken del av forumet detta ska postas, men provar här iaf.
Jag bor i en BR lägenhet från 1938 , på 2a våningen, min kära granne under röker en del och det sipprar upp en hel del till mig !
Ventilation är nyligen kontrollerad med kamera osv den är felfri.
Har friskluftsventiler vid fönster och utluft på 3 ställen.

Jag har lokaliserat problemet till att det sipprar upp ur den grova springan som finns mellan golv och sockel , se bilder bifogat, springorna är från 0.5 - 2 cm beroende på ställe i lägenheten, ser man på den första bilden så ser man tegel och bruk där inne om man tittar i springan ( första bilden tagen vid öppna spisen därav klinkers, annars slipat/oljat trägolv )

Frågan är om jag ska spruta in silikon eller fogskum liknande i alla springor ? för att slippa denna plåga till lukt.

Mvh
C
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild(2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogskum är poröst och är nog inte optimalt till detta. Silikon fäster inte så bra och torkar med tiden.
Jag skulle använda PL400 vid den öppna spisen (limmar bra mot alla material), Sedan skulle jag använda vit Akrylfog under golvsocklarna.

Om det är jättespringor under socklarna kan du också först montera en liten vit salningslist mot golvet och sedan ev foga de små springor som "blir kvar"
 
Capainoats skrev:
min kära granne under röker en del och det sipprar upp en hel del till mig !
Ventilation är nyligen kontrollerad med kamera osv den är felfri.
Har friskluftsventiler vid fönster och utluft på 3 ställen.
Risken är att grannen öppnar balkongdörren eller något fönster också när det är rökdags, vilket gör att det blir högre tryck i den lägenheten än i din och luften är väldigt bra på att hitta något sätt leta sig fram till ett lägre tryck. Det behövs inte speciellt mycket för att den otäcka lukten ska kännas heller. Se till att dina tilluftsventiler är ordentligt öppna och att frånluftsventilerna är lämpligt strypta så du inte har onödigt lågt tryck i din lägenhet. Om du kan forcera ventilationen vid spiskåpan kanske du kan ha något fönster på glänt vid matlagning så det inte sugs in luft från grannen då.
 
Hej

Tack för svaren.

Ja springorna är relativt stora som sagt , runt om hela vardagsrummet på ca 25 kvm så är dom från 0.5 - 2 cm, jag vill verkligen täta ordentligt så inget kommer upp.
Om jag kör PL400 eller akrylfog, sedan en list som sagt, tips på en sådan list ?Har kikat lite men inte riktigt hittat något bra man vill ju att det ska se bra ut också och hur fäster jag en sådan list ?

Skippar fogskum efter lite eftertanke =)

Menar du att mina frånluftsventiler ska vara ganska lite öpnna ?
Ja grannen öppnar sitt fönster under när han ska röka, sen kan jag tillägga att det inte direkt är cigarettrök jag känner......
 
Capainoats skrev:
Menar du att mina frånluftsventiler ska vara ganska lite öpnna ?
Ja grannen öppnar sitt fönster under när han ska röka
Precis, för att minska problemet med att dålig luft från grannarna letar sig in gäller det att ha så högt tryck i sin egen lägenhet som möjligt, alltså se till att det finns ordentligt med insläpp av frisk luft, men suga ut så lite som möjligt. Det är klart att om du har väldigt generöst med tilluft bidrar ju utsuget till att vädra ur din lägenhet, men när grannen öppnar fönstret blir det inget undertryck alls i den lägenheten, så minsta lilla undertryck i din gör att det börjar leta sig in rök från grannens lägenhet.
 
Redigerat:
Hej, ok tackar då blir det till att mina öppningen på frånluftsventilerna då.
Frågan är som sagt om man kan köra pl400 i alla springor, för jag känner verkligen om jag sätter handen där att det drar in luft.
 
Hej

Jag har idag provat ett par lister för att se hur det ser ut.
Första är en trekvartslist, den andra bilden är en vanlig rektangulär list, men jag kom på att jag kanske skulle ha en sådan fast en ännu tunnare ? bara att spika på listen och måla så borde den vara ganska diskret ? är ni med på vad jag menar, kanske en som är ca 1-2 cm hög men bara några millimeter tunn.

Mvh
Captain
 
  • bild(3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild(5).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har haft lite problem med radon pga av otätheter i golvvinkel och radonkonsulten vi hade rekomenderade att vi skulle täta med sikaflex 221 vilket vi gjort och det verkar funka bra. Så plocka bort golvsocklarna och täta i golvvinkeln med en bra tätningsmassa så kan ni i alla fall vara säker på att det inte kommer någon rök den vägen:)
 
Ok, det jag tror jag kommer att göra är att först peta in lindrev och sedan köra lite latexfog från Sika.

Sedan en liten golvlist i trä för att dölja , borde funka tycker jag.
 
Capainoats skrev:
Ok, det jag tror jag kommer att göra är att först peta in lindrev och sedan köra lite latexfog från Sika.

Sedan en liten golvlist i trä för att dölja , borde funka tycker jag.
Det blir nog bra.
Tag inte för tjockt med drev bara så att fogmassan får tillräckligt med material att fästa i. Du kan också gegga in dervet med lite trälim innan du du petar in det, det ger fogmassan en bättre yta att fästa på när det torkat.

En platt salningslist tycker jag att du skall välja, de brukar vara 8 mm tjocka men det kanske finns tunnare.
 
Kanon, ja precis tänkte använda mig av 6x100 mm lindrev , det borde vara lagom.
Ok limmet var ett bra tips tackar.

Ska åka till bauhaus idag och kolla på lister så det ska nog lösa sig trots allt =)
 
C Capainoats skrev:
Kanon, ja precis tänkte använda mig av 6x100 mm lindrev , det borde vara lagom.
Ok limmet var ett bra tips tackar.

Ska åka till bauhaus idag och kolla på lister så det ska nog lösa sig trots allt =)
Har samma problem. Löste det sig?
 
T t.a.alias skrev:
Har samma problem. Löste det sig?
Tjena

Har flyttat mångs gånger sedan dess. Det blev bättre men inte perfekt.
 
Tack för svar! Vad gjorde du för åtgärder?
 
T t.a.alias skrev:
Tack för svar! Vad gjorde du för åtgärder?
Om jag minns så var det lindrev o ev nån tätningsmedel samt list

Skulle nog vara bra att lägga in lite aktivt kol som kolfilter om man har rökluktsproblem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.