Hej.
Har ett litet problem som säkert någon av er gamla VVS rävar har en bra lösning på.

Den gamla gjutjärnsmuffen sticker upp ca 4cm från klinkers och den nya toaletten med dolt "S"lås sticker då enbart ner ca 2cm vilket jag tycker är för litet. Skulle gärna vilja ha åtminstone 4-6 cm.

Jag har testat att sätta i en Ifö WC-anslutning centrisk men det bygger tyvärr lite för mycket på höjden, och även en del andra lösningar på marknaden sp, också bygger lite för mycket.

En smutsig papperskorg med blå plastpåse på ett grått kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vit stol med fläckar under, på en grå matt yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde då en hemmalösning genom att sticka ner en 110mm plaströr i muffen och täta mellan manschetten och röret, vilket höll tätt utan problem. problemet uppstår sedan när jag sätter på toalettstolen då den inte sluter tätt mellan toaletten och röret utan lämnar en springa på ca 1mm som avloppslukten lätt sipprar genom.

Hur hade ni gjort i denna situationen?

Jag förstår givetvis att det hade varit bäst att byta ut hela stammen, men det innebär en rivning av halva huset och det är inte aktuellt i nuläget.

Hemmalösningen kan också få vara med...(Jag bjuder på den)

Tacksam för alla tips.

Rör genom golv med tätningsring, grå kakel, mörk skugga, inomhusinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 - 2 mm glapp. en gummiduk runt ca 3 varv och slangklammer på det är ett sätt, nästa är att fylla i springan med tex silikon eller annat som stannar i mjuk konsistens, med en liten extra valk precis där skarven är.
 
J jonaserik skrev:
1 - 2 mm glapp. en gummiduk runt ca 3 varv och slangklammer på det är ett sätt, nästa är att fylla i springan med tex silikon eller annat som stannar i mjuk konsistens, med en liten extra valk precis där skarven är.
Tack 🙏

Ska testa det med gummiduk och slangklämma.

Tänker du dig då att snurra runt röret på toalettstolen för att minska gapet och sedan spänna fast det med slangklämma?

Något bra tips på vilken typ av gummiduk? Inget jag har liggandes och måste köpa.
 
Om det nu går att få fast ett 110 rör i muffen så skulle jag hellre se om det fick plats med en plastmuff istället. Allså muffänden på ett 110rör. Kapa loss en sådan och få fast i röret med muffen uppåt. På en sådan kan man oftast använda gummitätningen på en vanlig klosett anslutning och de kan man ju köpa lösa.
 
Claes Sörmland
Detta tycks vara JAFOs lösning:

1. Kapa gjutjärnsmuffen längs med golvet.

2. Montera deras rörförlängare RSK 310 67 07 ned i röret (alltså längre ned än muffen. Kapa till önskad höjd. Nu har du 110 mm slätände.

3. Montera WC-stos for 110 mm slätände, RSK 310 66 84.

Illustration av WC-stos och rörförlängare monterade på avloppsrör, teknisk skiss, badrumsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljer finns här: https://www.jafo.eu/fileadmin/pim/files/2/5/12942-XMWC.pdf
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Fast jafo lösningen ser mer ut att vara gjord för moderna gjutjärnsrör ? Inte gamla rör med muff och där muffen troligtvis nu är en bit ner i golvet.
 
Intressant att diskussionerna har kommit igång.

Nu sitter jag på jobb och kan inte ta ett aktuellt foto men så här ser själva röret ut innan klinkers och tätskikt är lagt (hade den på telefonen)

Använda tuggummin placerade på en brun tuggummihållare mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle jag kapa den så är det väl den översta kransen som jag skulle komma åt, vilket skulle ge utrymme för en eventuell WC-stos.

Om man skulle göra detta alternativet så har jag förstått att tigersåg är det man använder vanligast och i vissa fall även vinkelslip.

Vinkelslipen är jag rädd för att det skulle skita ner allting annat, bifogar en bild på den lilla toaletten (VVS är inte inkopplat och jag vet att radiatorrören ligger för närma väggen).

Hur nära golv vågar man köra med tigersågen? Skulle det kunna fungera med en multisåg med metallblad och en skiva under för att få det jämnt?

Ett modernt badrum med toalett, handfat, spegel och grå kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fotografen Fotografen skrev:
Funkar inte Faluplasts wc-anslutning? Finns med olika offset också.
[länk]
Bygger för högt som det ser ut just nu, vilket gör att toalettstolen i bakkant inte når ner till golvet (ca 1cm)
 
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Fast jafo lösningen ser mer ut att vara gjord för moderna gjutjärnsrör ? Inte gamla rör med muff och där muffen troligtvis nu är en bit ner i golvet.
Tänkte att den kapade muffen inte spelar så stor roll eftersom gummiflänsarna tätar mot insidan av röret i alla fall. Irriterar man sig på klappet mellan rörförlängarens utsida och den kapade gjujärnsmuffens insida så kan man ju fylla ut med Tec7 (eller annat märke med samma kemi).
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Claes Sörmland
Eklundh Eklundh skrev:
Hur nära golv vågar man köra med tigersågen? Skulle det kunna fungera med en multisåg med metallblad och en skiva under för att få det jämnt?
Jag har kapat gjutjärnsrör med tigersågblad som angavs för just gjutjärn, märke Lenox. Det var som att såga i smör men man fick ta det piano för det blir snabbt varmt. Och ja det blir rejält skitigt så täck noga golv och vägg med t ex nån skiva (plast, masonit) och silvertejpa alla skarvar så du kan dammsuga eländet så fort du har sågat. Och sen lyfta ut skiten och dammsuga igen och eftertorka. Trist att få de där metallspånsfläckarna på kakel och i fogar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…

Bästa svaret

Man får nog mäta och kolla noga först..........jag tror inte innermåttet på gamla rör riktigt är lika som nya. Har för mig att de är ganska trånga invändigt. Ett plaströr går ju att ställa i muffen som sagt men jag tror innerdiametern är betydligt mindre neråt sett.
 
  • Gilla
Eklundh och 2 till
  • Laddar…
Så här ser den ut efter klinkers är på plats.


Gamla, rostiga och mögeldrabbade hundskålar på ett stengolv. Oanvänd, behöver rensas eller bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett 110mm avloppsrör går precis att få ner i detta.

Problemet är då att denna muffen skulle varit 1 cm lägre så hade det inte varit några problem utan då hade alla lösningar fungerar med stos, ny avloppsmuff etc.

Blir nog att kapa och få det lättare i framtiden om man skulle behöva göra något med toalettstolen.

Vad tror ni om att kapa den strax under själva ringen?
 
S Stefan1972 skrev:
Man får nog mäta och kolla noga först..........jag tror inte innermåttet på gamla rör riktigt är lika som nya. Har för mig att de är ganska trånga invändigt. Ett plaströr går ju att ställa i muffen som sagt men jag tror innerdiametern är betydligt mindre neråt sett.
Jag har nu lyckats att få ihop det med en kombination av @Stefan1972 och @Claes Sörmland svar.

Jag kapade aldrig gjutjärnsmuffen utan valde att stoppa ner en rörförlängare i röret och samtidigt se till att täta ordentligt i eventuella ojämnheter med silicon. Jag fick även kapa av ca 2 cm på toppen av röret för att inte bygga för högt.

Efter det så byggde jag vidare med en (Gumminippel 123/110) som jag sedan fick kapa gummit lite på för att få på en Faluplast WC-Manschette. För att få det 100% tät i denna övergången valde jag att lägga lite silicon i innerringen.

Nu sitter allting på plats och enkelt om det skulle behövas bytas i framtiden.

Vill tacka för ert engagemang och rådgivning🙏
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Då kommer även en liten bild på det färdiga projektet. Det som saknas nu är en hylla som ska vara "flytandes" vägg till vägg ovanför toalettstolen.

Håller på att leta i skrivande stund.

En modern toalett med grå kakelväggar, vit toalettstol och handfat, tre speglar och spotlights i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.