Har en fråga. Har gjutit en bänkskiva i betong som är 1,8x1,5 meter stor.
Nu blev det ganska mycket småhål när vi vände på den och det var faktiskt så vi önskade den för att få en mer industriell känsla men när jag pratade med färgbutiken nämnde dem att osmo har en "top-oil" som lägger sig genomskilnigt i hålet och sedan stelnar så vi får ytan men tätar hålen.
Vi provade detta men olja sugs bara ner i hålen och torkar inte utan tränger in i skivan.

Vad finns för alternativ för att täta hålen?
Jag skulle vilja föra på en yta över hela skivan som tätar hålen, slipa ner till hålen och sedan behandla med typ något betonglasyr.

En kompis tipsade om resinplast? Vad tror ni?
 
  • Gjuten betongbänkskiva med små hål och industriell textur som söker tätningstips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
engs
Inte testat själv men sett tips om att blanda en cementslurry, dvs ganska lös blandning. Och dra på för att fylla mindre håligheter. Är väl nått att söka på i vilket fall.

edit: https://betong.se/2017/04/05/fraga-experten-tappa-till-luftblasor/
”Ett annat alternativ är att blanda till en slurry av cement och vatten, och är håligheterna lite större är det bra att dessutom blanda i lite fin sand i slurryn. Mixa till lagom konsistens och spackla igen hålen, torka av spill med fuktig trasa eller svamp, på samma sett som man fogar klinker/kakel. Är betongen torr kan det vara bra att fukta upp ytan lite innan (fuktig, men ej blöt). Har du ytbehandlat betongen kan vissa preparat göra det svårt för lagningen att fästa ordentligt.
 
engs engs skrev:
Inte testat själv men sett tips om att blanda en cementslurry, dvs ganska lös blandning. Och dra på för att fylla mindre håligheter. Är väl nått att söka på i vilket fall.

edit: [länk]
”Ett annat alternativ är att blanda till en slurry av cement och vatten, och är håligheterna lite större är det bra att dessutom blanda i lite fin sand i slurryn. Mixa till lagom konsistens och spackla igen hålen, torka av spill med fuktig trasa eller svamp, på samma sett som man fogar klinker/kakel. Är betongen torr kan det vara bra att fukta upp ytan lite innan (fuktig, men ej blöt). Har du ytbehandlat betongen kan vissa preparat göra det svårt för lagningen att fästa ordentligt.
Problemet med att göra en slurry blir ju att jag tätar hålen och inte får effekten jag vill ha.
 
engs
Aha, sorry. ”Läsförståelse nolla”
 
  • Haha
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Karlia
Utan några direkta kunskaper känns det fel att blanda plast som inte andas med sten som gör just det.
 
Jag gjorde ett matbord för några år sedan där själva skivan var i betong.
Resultatet blev precis som för dig, massa småhål.

Jag började försöka slipa,, det blev dåligt och enormt tidsödande, så det gav jag upp.
Försökte sedan med en liknande grej som dig, någon osmo-olja, den försvann in precis som för dig.

Då tänkte vi skit samma och så lät vi det vara, man vänjer sig snabbt och det blir tydligt att ni skapat den själva.

men en skyddande olja är ett måste så inte fukt tränger in.
 
Vi har bänkskivor i betong - när proffsen gjuter så använder de en sk betongvibrator för att få bort luftbubblorna.
Till vår loungemöbel så har vi däremot gjutit själv och trots att vi "knackade" på formen för att få bort luften i betongen så ser den ut som er.
Jag slipade ytan med diamantrodell på vinkelslipen, men en hel del mindre hål finns kvar.
men då det är en utemöbel så är det inga problem.
Behandlar bara skivan med brunsåpa för att få en lite mer smutsavvisande yta.
 
Om du vill ha lite skavanker men ändå inga hål så kanske ett spackel som är mörkt så det syns men ändå är slätt
 
Tack för svar. Jag kikar lite på att lägga ett lager med epoxy för att stänga alla lufthål för att senare slipa ner detta till en matt yta och eventuellt behandla igen om det behövs med en matt lack.
Några kommentarer på detta?

Ang. att man inte ska "stänga in" betong som andas förstår jag inte riktigt då man ofta gör samma sak när man behandlar t.ex golv på lager m.m men jag kanske har fel. Rensin är även ett alternativ men förstår inte riktigt skillnaden på detta och epoxy.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.