Hur gör jag för att täta denna skjutventil?
Den började läcka nu när släppte på vattnet och skulle öppna den.. den har nog några år på nacken. Eller är det bara att byta den? Helst skulle jag slippa att montera bort alla intilliggande rör, då detta är en tillfällig lösning inför byte till värmepump. Någon som gjort detta förut?
Ett alternativ är att ta bort ratten, och avstängningsfunktionen, och plugga igen öppningen (jag har en till avstängare längre fram)
/Johan
 
  • Skjutventil med rött handtag monterad på en kopparrörsinstallation, där det droppar vatten från ventilen, mot en bakgrund av träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Du kan testa att dra på den lilla muttern under ratten en aning.
 
Jag skulle byta den. Senaste gången jag stängde av vattnet med min skjutventil så slutade det med att det blev permanent avstängt, då själva gäng-stången (eller om det var skivan) blev gängpaj och beslutade sig att säga upp bekantskapen med motparten.
Det hade varit ännu värre om den gjorde det när man verkligen behövda stänga av vattnet på grund av läckage...
Dvs, en skjutventil som har börjat konstra skulle jag inte lita på.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Du kan testa att dra på den lilla muttern under ratten en aning.
Jag testade det, det blev marginellt bättre.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag skulle byta den. Senaste gången jag stängde av vattnet med min skjutventil så slutade det med att det blev permanent avstängt, då själva gäng-stången (eller om det var skivan) blev gängpaj och beslutade sig att säga upp bekantskapen med motparten.
Det hade varit ännu värre om den gjorde det när man verkligen behövda stänga av vattnet på grund av läckage...
Dvs, en skjutventil som har börjat konstra skulle jag inte lita på.
Att byta den är såklart det bästa, men i och med att jag snart ska byta till värmepump så kommer allt att tas bort ändå. Tanken var att få det att fungera med någon enkel åtgärd, så det håller tills det är dags för värmepumpsbytet.
 
T termibh skrev:
Hur gör jag för att täta denna skjutventil?
Den började läcka nu när släppte på vattnet och skulle öppna den.. den har nog några år på nacken. Eller är det bara att byta den? Helst skulle jag slippa att montera bort alla intilliggande rör, då detta är en tillfällig lösning inför byte till värmepump. Någon som gjort detta förut?
Ett alternativ är att ta bort ratten, och avstängningsfunktionen, och plugga igen öppningen (jag har en till avstängare längre fram)
/Johan
Eftersom jag bedömer att jag inte behöver denna ventil för tillfället så fick det bli lösning enligt bild. När elkassetten byta mot lvvärmepump kommer denna del att monteras bort i varje fall..
 
  • Avstängningsventil och rörkopplingar på vägg vid elkassett, som ska ersättas av luftvärmepump i framtiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.