Hittade ingen tråd här som direkt tog upp detta.

Jag ska bygga altan till lilla stugan. Vill ha maxhöjd på altantaket och ämnar ta mig in lite i takfoten och lägga takbjälkarna HÖGT mot bärlina i bakkant.
Har dock hört om "backande fukt" upp mot takfoten och in i takkonstruktionen om man inte lämnar höjdskillnad mellan takfoten och altantaket..

Korrugerad plast är tänkt att använda som tak över altanen. -Hur kan jag täta bak mot takfoten så att regnvatten inte blåser upp mot takfoten/liggande snö får fukt att driva uppåt?
På platta altantak har jag sett plåt som löper under hustakets plåt/tegel och sen ner på altantaket där det då har limmats/monterats med silicon - men vad använder jag på korrugerat tak?
Finns nån PLÅT som jag kan montera på liknande sätt - in under hustaket och ut på altantaket - för korrugerat tak?
 
finns speciella band i plast/gummi lr vad det är för materiel som passar i plastprofilen. bara lägga i och sen plåten över......
 
Ok! Är det för montering med tätningsmassa/silicon eller liknande?
Som plåtslagare kan du väl en hel del om detta.... -ska plåten långt in under takplåten eller bara "upp mot" takfoten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.