Hej,
Har övertagit ett hus från 1900-talets början som står på en krypgrund med sju st "kattgluggar" runt om. Jag har dock inte hittat någon inspektionslucka, varken på utsidan eller insidan.

Hur skall man göra med dessa kattgluggar till vintern? Täcka igen, eller låta stå öppna? Har läst mig trött i skallen flera ggr då det verkar som det finns fler än en skola att göra detta efter.

Finns det risk för att något kan frysa sönder om man har dom öppna?
Finns det risk att man stänger inne fukt om man har dom stängda?
Funderar på att köpa ventilationsgaller och sätta dit o sen låta det vara, är det dumt?

Element o vatten kommer att vara på under vinterhalvåret då vi blir att nyttja huset lite då och då...

Jättetacksam för ett klargörande svar i detta ämne,

Mvh,
Johan
 
Ursäkta, såg att ärendet kanske passar bättre under "Grund & Markarbeten".
Skulle någon vänlig moderator kunna flytta tråden dit?
 
Jag har de stängda året runt. Förra året testade jag att ha de öppna under sommaren med resultatet att det blev så fuktigt i källaren att det droppade vatten från taket. I somras var de stängda och det har varit torrt och fint hela sommaren.
 
Passar väl bra här, alla som har gammal grund fundera över dessa frågor.
Men att de ska vara väl stängda under vinterhalvåret är nog alla överens om. Du vill inte ha kalla golv, och fukten är inte ett problem på vintern - fuktigheten är som högst i augusti-september. Då ska man definitivt hålla stängt och inte dra in varmfuktig luft som kondenserar.
Slutsatsen blir för många som frhe skriver att man väljer att ha stängt hela året.
Luckorna ger möjlighet att inspektera så att det inte dryper därnere. Man kan köpa en billig trådlös fuktmätare på Clas Olsson.
Gör det det bör man i första hand kolla dräneringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marsupalami
  • Laddar…
Det är en fråga som inte är lätt att svara på, personligen så har jag de öppna året runt på sommarstugan och stängda vintertid i bostadshuset. Men det är något du måste avgöra själv hur det är med ditt hus men jag skulle råda dig att ha de öppna under vår-sommar.
 
Blandar man sedan in skadedjursförebyggande åtgärder som ... en katt, så blir det ännu svårare. Jag har upptäckt att mössen tycker min krypgrund är ett alldeles enastående ställe att tillbringa vintern på. Det varken regnar eller snöar, kalas.
Katterna gör ett ryck därinne ibland men då krävs det ju att de kommer in...
 
Då gör jag nog som så att jag införskaffar lite ventilationsgaller och sedan när vintern kommer med snön så skottar jag upp lite runt grunden så det isolerar. För då är det ju ventilerat året runt, men täckt under högvintern. Någon som har någon annan teori?

Dalbotös: Ja möss kan ju orsaka en del tråkigheter om de får en hel vinter på sig med all isolering o papp i blindbotten, men att skaffa en katt har vi inga planer på. Får införskaffa lite giftpiller som de kan kalasa på under vintern ist :)
 
Skotta snö mot grunden rekommenderas, men är ett ganska drygt jobb... :) Själv så skottade jag ända upp till nederkanten av fönstren och det gjorde faktiskt en hel del skillnad. Dessutom har jag hört att de öppna gångar som blir runt huset är bra mot möss då de inte kan springa fritt i "snögångar".
 
  • Gilla
Marsupalami
  • Laddar…
Jag har murat in nya i gammal stil med galler- öppnings bara, har funderat över detta också men kommit fram till att alltid ha dem stängda. Problem på vintern öppna:för stor luftgenomströmmning kyler underifrån.
Stängda -ok . Problem på sommaren: eftersom luften på sommaren är varmare än luften i grunden bildas kondens där: Mycket!! Har provat mig fram men stängda funkar i vårat stenhus från 1909, det är så att luckorna är inte helt täta så de läcker lite vilket är helt ok. Problem med gamla hus blir det när man tätar för mycket. Köpte mina på www.qvesarumsbyggnadsvård.se köpte 9 st fick ett bättre pris o mössen kommer inte in de är gedigna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.