Hej!

I samband med isolering/dränering skall vi lägga ner ett nytt markskyddsrör för en elkabel mellan boningshus och garage. I dagsläget är det bara en enkel 10A elkabel som är lagd under mark, och denna skall ersättas med en ny matning och egen elcentral i garaget. Den befintliga genomföring genomföringen är tätad med något hårt, och med största sannolikhet gjord när huset byggdes, dvs inmurad mellan lekablocken. Det jag planerar att göra är att borra upp ett nytt rör som en gulslang passar genom (50 mm om jag minns rätt) och få elektrikern dra kabeln genom denna om koppla in centralen.

Nu är min fråga, vad skall man täta med runt detta rör?
Det kommer hamna där den befintliga kabeln går, dvs ca 30-40 cm under mark (om jag mätte rätt). Man vill ju inte gärna att det ska börja läcka in bara för man dragit om elen :p Jag hade även tänkt täta röröppningen, med lämplig mjuk isolering (glasull, isolering som sitter runt vattenrör eller motsvarande?), för att slippa kallras genom röret.

Tack på förhand!
Stefan
 
Som amatör kan jag tycka det låter onödigt att dra 50-millimetarn genom väggen, den kan du väl avsluta några cm innan och bara borra för kabeln genom muren, och täta med nån massa typ sika eller nåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.