Hej

I sommar flyttade vi in i huset, nu tänkte jag byte Paxfläkt en i badrummet på övervåningen då den inte startade som den ska när de blir fuktigt. Då fick man en överraskning, innertaket har spottar och mellan de taket och taket ovanför var de ingen direkt anslutning mellan de grövre 150mm rör med sjölvdrag som går till taket och 100m anslutningen till fläkten. Där borde de väl finnas en övergång så de är tätt? Började då kika bakom frigolitlisterna som är limmade och där är de en glipa mellan tak och vägg.

Badrummet är renoverat 2013 med våtrumsmatta. Ovanför badrummet är de en oisolerad vind på en utbyggnad av huset.

Vad göra, ska jag akrylatfoga sprickan mellan vägg och tak samt montera en övergång mellan rör och fläkt? Eller är de skit i samma när de sitter spottar?

Kan detta vara gjort enligt gällande regler 2013 eller är de nå fuskbygge?

Vy genom ett hål i taket med synligt träbjälklag och otät anslutning till ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i taket där en Paxfläkt ska monteras, visar glipa och brist på tätning mellan ventilationssystemets komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipa mellan tak och frigolitlist i ett hörn med tecken på fukt och otillräcklig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Micke
 
surris
Jag är inte direkt med på vad du menar med övergången. Går 100mm upp till 150mm röret men utan övergång så det är otätt på 25mm runtom? Det bör du åtgärda i så fall annars hamnar den fuktiga luften i konstruktionen/vinden.


Angående taket så är det inget krav på tätskikt i tak. Däremot så bör man ha en ångspärr i taket, men den ska sitta enligt vad det ser ut som på din bild mellan glesen/gipsen eller gipsen/råsponten.
 
Om det fanns en fungerande ångspärr innan man satte dit det sänkta taket och spottarna så borde det inte vara några större problem. Det nya taket är bara kosmetiskt och inte en del av husets klimatskal.
Däremot bör du sätta någon form av stos så att frånluften hamnar i röret och inte bredvid.
 
Vad jag kan de finns de ingen ångspärr alls, men läser man lite runt så verkar de kanske inte som man ska ha de i ett gammal hus med spån på vinden heller? Yepp har köpt en stos så de blir tätt vid fläkten och tänkte köra tätningsmassa vid vägg/tak och sedan måla taket med våtrumstakfärg.
 
Ska och ska... Gamla hus är ofta byggda utan ångspärr, men det betyder inte att det inte behövs i dag med dagens bad- och duschvanor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.