Har nyligen flyttat in i en bostadsrätt (alltid hyrt förut) och har funderingar på att täta hål i badrummets väggar. Vad vi är nervösa för är dels att inte täta på rätt sätt, men också att kapsla in eventuell fukt. Hålen överlag har skruvar i sig nu, men har ett för sladden till badrumsskåpet som är lite speciellt, bild nedan.

1. Hur avgör man säkert att det är torrt nog för att täta utan att kapsla in fukt bakom tätning?
2. Vad är bäst att använda för att täta hålen i väggarna i badrummet?
3. Kan man säkert återanvända hål om man skruvar ut en skruv? T.ex. om vi vill byta tvättställ eller hänga upp nya handdukshängare.
4. Hur tätar vi säkrast hålet på bilden? Behövs det anlitas en elektriker eller annan fackman?
5. Är det normalt att anlita någon form av besiktningsman för att undersöka skick på badrum?

Tacksam för svar på en eller flera frågor.
 
  • Hål i en badrumsvägg med en synlig rörledning och sladd som passerar genom, runt omgiven av osläckt puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryck in silikon avsett för ändamålet så blir det bra.
Handdukstorkar mm kan man limma upp behöver inte skruva.
 
  • Gilla
haul_i_vaeggen
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
1. Man kan inte kapsla in fukt genom att fylla ett hål med silikon.
3. Hur gammalt är badrummet och hur är väggarna konstruerade?
Det är inte säkert att ett nytt tvättställ ska sättas upp med samma avstånd mellan skruvarna och det är viktigt att man kan skruva i något rejält eftersom ett tvättställ är tungt, inte bara i gips.
5. En del gör det innan de köper en bostadsrätt, om ni ska göra det nu beror ju lite på hur länge sen det är som badrummet totalrenoverades.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
haul_i_vaeggen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Man kan inte kapsla in fukt genom att fylla ett hål med silikon.
3. Hur gammalt är badrummet och hur är väggarna konstruerade?
Det är inte säkert att ett nytt tvättställ ska sättas upp med samma avstånd mellan skruvarna och det är viktigt att man kan skruva i något rejält eftersom ett tvättställ är tungt, inte bara i gips.
5. En del gör det innan de köper en bostadsrätt, om ni ska göra det nu beror ju lite på hur länge sen det är som badrummet totalrenoverades.

Välkommen till forumet också!
Tack för välkomnandet! Mycket spännande att vara här. :) Och tack för hjälpen med, uppskattas.

1. Kanske dåligt ordval. Men det jag tänker är att om det skulle på något sätt kommit in fukt i hålet med sladden, t.ex. vattenånga eller dylikt. Spekulerar mycket men jag tänker bara på vad för typ av fukt som rimligen skulle kunna sprida sig lätt i badrummet. Borde inte det bli fast bakom silikonet då? Jag är verkligen nybörjare så ursäkta dumma frågor! :)
3. Det får vi kolla upp. Men det låter som mest troligt får vi göra nya hål då.
5. Tack! Får kolla upp lite bättre hur gammalt allting är.
 
T TheGame skrev:
Tryck in silikon avsett för ändamålet så blir det bra.
Handdukstorkar mm kan man limma upp behöver inte skruva.
Tack för svaret!
 
BirgitS
H haul_i_vaeggen skrev:
1. Kanske dåligt ordval. Men det jag tänker är att om det skulle på något sätt kommit in fukt i hålet med sladden, t.ex. vattenånga eller dylikt. Spekulerar mycket men jag tänker bara på vad för typ av fukt som rimligen skulle kunna sprida sig lätt i badrummet. Borde inte det bli fast bakom
Vare sig fogarna eller kaklet är tätt för vatten så vatten som kommer in genom hålet rör sig bakom kakelplattorna och avdunstar genom fogarna om det inte först hinner rinna ner till golvbrunnen.
 
  • Gilla
haul_i_vaeggen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vare sig fogarna eller kaklet är tätt för vatten så vatten som kommer in genom hålet rör sig bakom kakelplattorna och avdunstar genom fogarna om det inte först hinner rinna ner till golvbrunnen.
Då lärde man sig något nytt. Stort tack! Då ser vi till att täta med silikon och sluta oroa oss. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.