Hej igen på er!
Med senaste tidens nederbörd och snösmältning så har nya problem dykt upp på mitt gamla hus. Har egen brunn och där man har borrat igenom källarväggen så har man också gått ut med ett PEX rör till en vattenutkastare.. Varför man nu valde pex.. Hur som haver så borrade man då snett upåt genom väggen inifrån sett och iom detta så rinner det nu in vatten genom väggen.. Måste därför gräva upp skiten och fixa det.. Men hur?
Fogskum?

Ska man byta slangen mot något annat och isåfall vad? Ta bort helt?
Vill ju inte förvärra problemet eller gräva ner en gammal lösning igen som inte är bra.

Tack så länge!
 
H
Borrat snett uppåt genom en grundmur ???? Kan du på ett enkelt sätt och frostfritt ändra på det, så gräv upp se om du kan flytta ett rör högre upp. vattenutkast brukar vara med ett s.k frostfri anslutning och gå rakt igenom grundmuren. Att täta hålet som blir är nog bara en massa asfalt på grunden med en asfaltspapp mot och sedan måla in allt med rikligt av asfalt
En sådan här brukar det vara som utkast
/www.google.com/search?q=vattenutkastare&oq=vattenut&aqs=chrome.1.69i57j0l5.7512j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Den FMM som jag har sprutar ner hela väggen under om jag stänger med tryck på inget kul, har en Gustavsbergare med och den är snällare.
 
Ja jag vet faktiskt inte varför man har gjort så. Det är alltså ett pex rör som går ut genom grunden på frostfritt djup för att vika upp längs väggen och där är den monterad med en kran som är skruvad i träfasaden. Jag tror att det är gjort så för att källaren på densidan ligger så nära marken om inte t.o.m. Under..
Men jag funderar på att flytta den ändå till en vägg som ligger bitvis över mark och då löser sig ju det problemet iaf.
Kan man sätta utkastet genom krypgrunden förresten? Har det under en del av huset och då slipper jag borra genom granitblocken som källaren är gjord av:D
 
H
På vilken sida av huset är du beroende av ett utkast, är köket på den sidan så kan man sätta ett som kommer in under diskbänken och då blir det bra med frostfritt och allt annat.
 
Ja under diskbänken skulle ju fungera iofs.. Det har jag inte tänkt på. Borrar man bara en sån utkastade genom väggen och kopplar på på blandarröret då? Eller är det något annat man ska ta i beaktning?
 
H
Rakt in under diskbänken på ett ställe som det går att komma åt och koppla det på kallvattenledningen kolla in på en utkastare så ser du att hålet ska borras lite snett uppåt., kanske det finns avstängare redan under,bänken, är brukligt med min 15mm kopparrör ( utkastarna brukar ha ett 20rör och då behöver du några kopplingar och övergångar för att få ihop det,inget märkvärdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.