Hej!

Har en gammal lada som jag håller på att fixa till. Den är två delad. En timrad del, som har ordentlig grund, i form av några slags betongblock. Och så denna del som jag tänkte fixa nu, där syllen vilar på stora stenar, och i mellan stenarna är det öppet rätt ut.
Vad ska jag fylla mellanrummet med? Leta rätt på stenar som jag lägger dit, och sedan murar ihop?
Eller skulle det funka med typ lecablock?

Så här ser det ut (ovanifrån)
ladan1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Murad natursten blir säkert vackrast, men är utseendet inte en parameter så är det väl enklast att gjuta? Mura med lecablock funkar ju det också så klart, men är det risk för vatten utifrån behöver du ju putsa och då är det nog att föredra att gjuta.
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Av vilken anledning vill du fylla mellanrummen?

Har du ett träbjälklag kanske det är bättre att låta det vara öppet blås under istället för att stänga inne luft som kanske orsakar fuktproblem.
Har du inget bjälklag utan marken är golvet så att säga så är jag mer med på hur du tänker. Dock har jag ingen synpunkt på lämpligt tillvägagångssätt.
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Precis, det är inget golv där inne nu, och jag tänkte bygga ett golv. Men först fixa till grunden..
Om jag ska gjuta, hur går jag tillväga smidigast då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.