Håller på att göra en gjutform för ett orangeri. Tyvärr lyckades jag inte få grunden helt plan så det diffar upp mot två cm mellan regel och isolering på några ställen. Har justerat in överkant så den är i våg.

Förslag på åtgärd?

Tänkte själv ev tejp/plast alt slänga på lite betong innan betongbilen kommer.
Gjutform för orangeri med ojämn grund och justerad överkant vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofullständig gjutform för orangeri med ojämn regel och isolering samt en justerbar metallkonsol på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn gjutform för orangeri med glapp mellan träregel och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fogskum kanske?
 
  • Gilla
Maccannilsson och 1 till
  • Laddar…
Ja, har tänkt det alternativet också. Skulle kunna dra en tejp på insidan och fogskum utifrån
 
Kanske klämma en avstängningslist som brukar användas för flytspackling eller liknande mellan regel och isolering? Eller bara klistra dit den på utsidan.
 
När jag gjöt med en SKB (självkompakterande betong) skummade jag alla skarvar i cellplasten med stenlim. Det finns på bland annat Biltema. Det tätar men expanderar inte lika mycket som fogskum som kan riskera att lyfta formen.
 
  • Gilla
Maccannilsson
  • Laddar…
Du ska motfylla mot reglarna antar jag, annars kommer de där reglarna flytta på sig under gjutning. Jag skulle hellre släppt ned reglarna mot underkant och byggt på det lilla i överkant istället. 10-15mm låg form löser ytspänningen om du inte ska gjuta med typ fullflyt.
 
  • Gilla
Maccannilsson
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
När jag gjöt med en SKB (självkompakterande betong) skummade jag alla skarvar i cellplasten med stenlim. Det finns på bland annat Biltema. Det tätar men expanderar inte lika mycket som fogskum som kan riskera att lyfta formen.
Bra förslag! Farhågan med fogskum är ju att den riskerar att lyfta formen. Så stenlim är ju då ett bra alternativ
 
C C.Lundin skrev:
Du ska motfylla mot reglarna antar jag, annars kommer de där reglarna flytta på sig under gjutning. Jag skulle hellre släppt ned reglarna mot underkant och byggt på det lilla i överkant istället. 10-15mm låg form löser ytspänningen om du inte ska gjuta med typ fullflyt.
Precis det ska motfyllas och sättas strävor annars kommer den inte ligga kvar.

Okej. Det kanske är överkurs att lyfta upp formen. Ska kolla hur mkt det diffar på lägsta till högsta punkten. Egentligen är det en bara kortsida som är för låg. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.