Hej

Har mikrobiell påväxt på vinden. Har sedan vi flyttade in (6 mån sedan) installerat FTX-ventialtion, primärt för att komma till rätta med radon men vad jag förstår så ska det även kunna avhjälpa problemen på vinden då det ofta beror på fukt från bostaden. Tidigare ventilation har varit självdrag.

Har fått reda på från grannarna att tidigare ägare har haft en bastu i källaren. Den borde ju bidragit ganska mycket med fukt kan jag tycka.

Hursomhelst så har det tagits upp fyra stycken genomföringar mellan bostaden och vinden för ventilationens skull. Jag har förstått att det är viktigt att täta dessa och vindsluckan så att ingen fukt kan ta sig upp den vägen. Frågan är hur man gör detta? Räcker det med att täta med fogmassa? Antar att man tätar från vinden och inte från bostaden till?

Jag är helt ny på hus så alla tips och all hjälp välkomnas. Bifogar bilder på hur det ser ut vid vindsluckan och vid genomföringar.

Tack.

/daggfot

edit: tog bort bilddubbletter
 
  • IMG_20130722_112605_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20130722_112718_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20130722_114557_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej Daggfot, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Om det inte är väldigt små spalter skulle jag använt fogskum.
Då blir det TÄTT!
Risken är att man oftast tar för mycket och dräller omkring med skummet.

Vid röret på den nedre bilden verkar ju dock fogmassa passa bäst.
Helst bör du centrera röret i hålet först.

Tätningen skall helst vara vid diffspärren (ser ut som om du har en plastfolie på de första bilderna).


Små springor: Fogmassa
Stora springor: Fogskum
 
Den duger utmärkt, men är 5 - 10 gånger dyrare än på lågprisställena Byggmax, Jula och Cheapy t.ex.

Du lär dig nog snabbt. Inte svårare än att ha kaviar på mackan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.