Jag har en sommarstuga byggd 1980-ish och det har gjorts lite mindre fackmannamässiga takgenomföringar av tidigare ägare. Nu vill jag göra något åt dessa så att dem håller tätt i minst 5 år. Sedan får vi nog byta tak ändå men nu är det dålig tajming ekonomiskt :)

Taket är takpannaformade plåt (tyvärr).

Det gäller 2x 110mmrör för ventilation, en ganska bred skorsten (gjutjärn med isolering och plåtbeklädnad) samt en ventilationshuv för köksfläkten (typ en plåtlåda). De 2 sistnämnda är tidigare tätade med aluminiumtejp med bithumen baksida tror jag men dessa sitter halvlösa idag. 110mm rören var jäkligt dåligt tätade och den ena hade en 2cm stor hål på ovansidan bl.a. Jag har tätat dessa provisoriskt med silvertejp och glasfiberförstärkt kallasfalt då jag fick panik att det rinner in vid regn.

Frågan är hur fixar jag alla dessa så att de håller typ 5 år (eller gärna mer).
Jag har tittat på Mataki RubberSteel som låter lovande men vill gärna få åsikter från er med.
 
  • Gilla
HugoChavez
  • Laddar…
B Bazsy1983 skrev:
Jag har en sommarstuga byggd 1980-ish och det har gjorts lite mindre fackmannamässiga takgenomföringar av tidigare ägare. Nu vill jag göra något åt dessa så att dem håller tätt i minst 5 år. Sedan får vi nog byta tak ändå men nu är det dålig tajming ekonomiskt :)

Taket är takpannaformade plåt (tyvärr).

Det gäller 2x 110mmrör för ventilation, en ganska bred skorsten (gjutjärn med isolering och plåtbeklädnad) samt en ventilationshuv för köksfläkten (typ en plåtlåda). De 2 sistnämnda är tidigare tätade med aluminiumtejp med bithumen baksida tror jag men dessa sitter halvlösa idag. 110mm rören var jäkligt dåligt tätade och den ena hade en 2cm stor hål på ovansidan bl.a. Jag har tätat dessa provisoriskt med silvertejp och glasfiberförstärkt kallasfalt då jag fick panik att det rinner in vid regn.

Frågan är hur fixar jag alla dessa så att de håller typ 5 år (eller gärna mer).
Jag har tittat på Mataki RubberSteel som låter lovande men vill gärna få åsikter från er med.
Normalt sett vill man väl täta mha en stos för genomföringar. Alla sorts "massa" riskerar ju att röra på sig över åren

Förs brukar man ju läggfa en stos mot pappen som ju är tätskictet under plåttaket
En vinylskiva och skivspelarens tonarm, fokus på nålrännan och antiglidband, musikuppspelningsutrustning bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan behöver nu någon form av takhuv mot plåten
Takgenomföring på vågig plåt, möjligen en ventilationshuv eller röranslutning, med svart och metallisk finish.
https://www.merasystem.se/tillbehor/takhuvar/takhuvar

Som en temporär fix kanske du kan använda en stos och täta mot plåten, men troligen kommer det bara hålla X år
 
Rickard.
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
[länk]

Denna variant kanske duger som nödfix på rören, För det andra hade bild hjälp.
Slänger in några bilder jag lyckades klippa ut från gamla foton. Jag är inte där just nu, först på lördag.
Rött trähus med svart tak, skorsten, omgiven av gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett delvis skuggat tegeltak med skorsten och snöskyddsräcke en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snedtak med svarta takpannor, vit skorsten, soligt väder, träd utan löv i bakgrunden. Ett hus med snöskydd på tegeltak, två skorstenar och bakgrund av träd mot klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spräng Huset! Och bygg nytt;)
Nej det är ju så vackert att ögonen tåras åt dessa vackra lösningar. Självfallet är det inte bra att ha dessa lösningar, men beroende på hur länge de varat (troligtvis sedan begynnelsen men med "bättringsarbeten" allteftersom) så kanske det är bara att fortsätta bygga på med samma lösningar tills ni kommer att ändra takets ytskikt. Det låter som att ni ändå ska ändra till annat system och då det kommer att bli för stora kostnader som blir omotiverat högt, med tanke på att nytt tak ställer nya lösningar på detaljerna och då är de som är gjorda tidigare helt förkastade troligtvis. Men håll det under uppsikt med jämna mellanrum och då helst inför vintrarna.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Spräng Huset! Och bygg nytt;)
Nej det är ju så vackert att ögonen tåras åt dessa vackra lösningar. Självfallet är det inte bra att ha dessa lösningar, men beroende på hur länge de varat (troligtvis sedan begynnelsen men med "bättringsarbeten" allteftersom) så kanske det är bara att fortsätta bygga på med samma lösningar tills ni kommer att ändra takets ytskikt. Det låter som att ni ändå ska ändra till annat system och då det kommer att bli för stora kostnader som blir omotiverat högt, med tanke på att nytt tak ställer nya lösningar på detaljerna och då är de som är gjorda tidigare helt förkastade troligtvis. Men håll det under uppsikt med jämna mellanrum och då helst inför vintrarna.
Ja alltså de två rören ska till exempel helt bort då deras funktion har ersatts men att laga hålet känns lite väl svårt när man inte ens vet vilken fabrikat av plåt ligger där nu och det är förmodligen omöjligt att få tag på den numera.

Annars är tanken att vi byter till falsad plåt på sikt då den är mycket enklare att täta runt genomföringar som blir kvar som kommer då göras om ändå.
 
  • Gilla
Roger Wallerstedt
  • Laddar…
B Bazsy1983 skrev:
Ja alltså de två rören ska till exempel helt bort då deras funktion har ersatts men att laga hålet känns lite väl svårt när man inte ens vet vilken fabrikat av plåt ligger där nu och det är förmodligen omöjligt att få tag på den numera.

Annars är tanken att vi byter till falsad plåt på sikt då den är mycket enklare att täta runt genomföringar som blir kvar som kommer då göras om ändå.
De rören som tas bort är bara att lägga plåtar som går upp under nock och med nedknäckta kanter på sidorna som plåtisen kan göra efter måttbeställning mot en förmodad billig peng. Men se till att göra en provisorisk tätning på pappen för att undvika att kondensvattnet kommer ner där. Och bryt upp en liten kant i lågprofilen så inte det blåser upp i hålet under plåten. Annars så tror jag att det ligger ett "Regola" på taket.
Mvh Masen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.