Hej! Jag ska snart få en värmepump installerat, diskuterade tätning av rören mot ånspärren med hantverkaren, då jag vill ha det tätt. Hantverkaren använder fogskum, men som jag fattar det inte mot ångspärren utan mer för att få det tätt mot panel och vindskiva. Har FTX med undertryck i huset. Ni som redan gjort installation, hur har ni/hantverkaren gått till väga för att täta ordentligt vid ångspärren?Vad har ni för erfarenheter?
 
J Josth skrev:
Har han fogskum blir det säkert tätt men det kan bli lite svårt vid service på rörpaketet eller utbyte till ny LLVP i framtiden. Oftast bäst med väggenomföringsrör typ [länk]
Tack för tipset!
 
J Josth skrev:
Har han fogskum blir det säkert tätt men det kan bli lite svårt vid service på rörpaketet eller utbyte till ny LLVP i framtiden. Oftast bäst med väggenomföringsrör typ [länk]
Så länge det är garanterat undertryck inomhus så är inte ångspärren ett faktor för om det blir fuktproblem eller inte så länge luften vandrar utifrån och in och det värms upp under tiden (vilket gör luften torrare) - dock vill man heller inte ha en massa kalldrag utifrån via rörgenomgången då det kan lura temperatursensorer i innerdelen och annat så att innerdelen inte går som tänkt med den gjorda temperaturinställningen.

Alla gamla kåkar med av värme skorstensdriven undertrycksventilation klarade sig fast det inte fans någon ångspärr i väggarna, just för att luften sipprade ut ifrån och in och blev varmare ju närmare det kom till innerväggen och därmed hela tiden har en torkande funktion.


Det är när det går åt andra hållet som det blir problem dvs. varm rumsfukt med mycket mer förångad vatten vandrar mot kallare vind genom glipor etc. och temperaturen sjunker, når daggpunkt och vatten avsätter sig i vindsisolering och vindstak för att man inte har tillräcklig undertryck (typisk problem för övervåning av skorstenseffekten har högre tryck även om det är OK undertryck för bottenvåningen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.