Har märkt att det ibland är lite fuktigt kring den här. Ibland har jag sett att det droppat ett par droppar på golvet nedanför, aldrig några mängder men helt tätt är det definitivt inte.

Det läcker alltså där jag ringat in i rött i bilden. Det är där den här "justerskruven" går in i själva ventilhuset eller vad jag ska kalla det. När jag slår på den lite lätt med en mjuk hammare så att den går in så långt den kan så verkar det nästintill bli tätt men så fort man är där och skruvar på den lite och råkar dra ut den ett par millimeter så blir det direkt en droppe där.

Tror ni det går att täta på något vis? Eller måste hela termostaten/ventilen eller vad det nu är bytas ut? Isåfall antar jag att jag måste stänga av BVP, tömma systemet på vatten först? :)
 
  • Rör med läckage markerat i rött vid justerskruven på ett ventilhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Vad hade du för "ratt" sittandes på?

Och vad står det för bokstäver under "AGA"?

Lägg även upp en bild på hela radiatorn med koppel!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vad hade du för "ratt" sittandes på?

Och vad står det för bokstäver under "AGA"?

Lägg även upp en bild på hela radiatorn med koppel!
Såhär ser det ut :)
Den heter AGA FRV15- tycker jag det ser ut som. Har fortsatt att hålla koll och det har väl sedan i fredags kommit ut typ.. 5 droppar? Det är inga mängder alltså men stör mig att det inte är helt tätt.
 
  • Vit AGA FRV15 ventilationslock på mönstrat golv med droppar och rör intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • AGA FRV15-ventil med lätt droppande vatten på kaklad golv, tecken på vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator AGA FRV15 med termostatventil, svagt synlig läckage indikerat av användaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Du åker på att byta hela ventilhuset.

Sidan 37.
Du har varianten med M22 kopplingar, alltså RFA 64 eller 67. (cc 35 eller cc40 mellan anslutningarna) Kontrollmät!
[länk]

Produktblad & Drift/SKötsel:
[länk]
[länk]

[bild]
Jag hittade faktiskt ett helt nytt hus liggandes i en låda, tur att gamla ägaren varit förståndig och sparat en sån :)

Såå.. hur jävligt är det att byta en sån här då? Och hur noga skulle du säga att det är? Det är alltså enstaka droppar som smiter ut per dygn, om ens det. Antar att jag måste stänga av VP, tömma radiatorsystemet på vatten/tryck för att kunna göra detta?
 
Krilleman
Precis som du skriver så är det att stänga av VP, tappa ur värmen, sen bara ersätta den gamla med den nya. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.