F
Silikonbaserad fog brukar inte vara övermålningsbar men det är bäst att du kontrollerar just din tub, liksom om den kan användas utomhus.
 
F Fideliox skrev:
Jag har redan en tub med "bygg & våtrumssilikon", är det lämpligt?
Nej använd utefog
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tec7 är bättre. Går att måla över
Silikon kan du inte måla på
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Tec7 är bättre. Går att måla över
Silikon kan du inte måla på

Tack. 215kr på byggmax kändes dyrt för den lilla mängd jag behöver. :crysmile:


De har utefog för 60 spänn. Sen har de något plastiskt trä också. Vet inte om det kan vara något?
https://www.byggmax.se/plastiskt-trä-bostik
 
Jag skulle borra upp hålen lite så de blir runda och slå träplugg i och sedan slipa och måla.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 5 till
  • Laddar…
M MWHN skrev:
Jag skulle borra upp hålen lite så de blir runda och slå träplugg i och sedan slipa och måla.
Jag också.
 
F
M MWHN skrev:
Jag skulle borra upp hålen lite så de blir runda och slå träplugg i och sedan slipa och måla.

Ja detta gjorde jag en gång på en innedörrr i trä där handtaget lossnat. Borrade ur, sågade upp lite spån och blandade med trälim tryckte i lim smeten i hålet, lite på pluggen och slog i pluggen. Funkade fint.

Men vet inte hur bra trälim klarar sig utomhus? Sen var det några mindre hål också. Får borra upp rätt mycket vilket känns lite dumt.
Rödmålade träplankor med en lappad kvadratisk sektion och synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns trälim för utomhusbruk. Om du inte vill borra så kan du ju tälja till träbitar som passar i befintliga hål istället.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
M MWHN skrev:
Det finns trälim för utomhusbruk. Om du inte vill borra så kan du ju tälja till träbitar som passar i befintliga hål istället.

Jag gör nog så på de stora hålen. De små får lite fog.
 
Det kanske är lika enkelt att byta brädorna med hål?
 
F
F fribygg skrev:
Det kanske är lika enkelt att byta brädorna med hål?
Mja det är nog lite mer jobb. Träet är friskt och fint i övrigt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
MultiMan
Jag borrar och pluggar för större hål eller utefog för mindre. Det jag har i fasaden nu köptes på Byggmax för längesedan, kallades oljefog och kostade 20 kr tuben/patronen. Målar man över är det opåverkat efter ungefär 15 år, men utan skydd börjar den spricka i ytan efter ungefär 5 år, men ett hål tar lång tid att torka ut så det inte tätar längre.
 
Finns ingen anledning att krångla till det. Har du någon latex/akrylfog liggande så använd den oavsett vad den är till för. Kommer fungera så länge du lever.

Vill du köpa något så har tex Hornbach Sikaflex AT Connection som är övermålningsbar och avsedd för tätning av fasader. Den kommer också funka.
 
MultiMan
Akrylfog använde jag i början på inrådan av målarfirman, och köpte av dem för flera gånger priset av oljefogen jag valde senare. Ren skit utomhus. Alldeles för hård när den torkat och fäster dåligt mot trät. Bildas sprickor genom hela lagningen inom några år när fasaden rör sig, därför bytte jag till mjuk oljebaserad som som sagt sitter bra efter 15 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.