Försökte väcka lite liv i en gammal tråd i fönster-forumet men där hände visst inte så mycket. Kikar in här istället...

Sitter i en 30-talskåk där jag renoverat alla fönster och karmar ordentligt: trärent, linoljefärg, nya kulturglas i flertalet ytterbågarna och energiglas i innerbågarna och så vidare.

Hur som haver; kan inte sätta dit den Omega-list jag fick mig rekommenderad, dels då jag i karmarna har en 5mm u-formad fals, dels är innerbågarna _precist_ avpassade mot karmarna vilket gör att om jag sätter något "på" karmen så trycker det ut fönstret (ytterbågarnas passning mot karmen och karmen i sig är något helt annat ;) ).

Därmed står jag i valet och kvalet:
- o-list i falsarna men vägrar åtminstonde att dra silikon i hela falsen för att fästa dem pga det jobb jag fått lägga ner på att göra rent falsarna... En dutt här och där kanske. Eller häftklammer
- linsnöre typ det som Kulturhantverkarna och Nacka B-vård säljer
- Gysinges ullsnöre

Så frågorna blir tre:
1. Vad skulle ni göra?
2. Vad är det egentligen för skillnad på lin- och ullsnöre i funktion?
3. Hur länge håller egentligen dessa snören? De monterade snören jag har sett har haft några år på nacken och har ju sett allt annat än trevliga ut och fönsterdraget var ordentligt...

Håkan
 
Vi hade fönster från ungerfär samma tid som dina i vårt första hus och där gjorde jag också en rejäl och genomgående renovering. Vi hade äldre textiltätningslister i våra som precis som du skriver inte såg så bra ut och dessa bytte jag ut.

Alltså:

1: Våra fönster hade samma sorts fals som dina och jag använde Gysinges ullsnöre vilka fungerade väldigt bra. Jag köpte dock den tunnare varianten (5 mm) först och den fungerade inte alls för den var för tunn men när jag bytte till den som är 8 mm blev det helt tätt och väldigt bra. Jag skulle inte lägga i silikon utan istället använda de ullsnören som finns och som är tänkta att användas i den här sortens fönster.

2: Enligt Gysinge själva (vars produktinformation man får ta med en nya salt) så är ull bättre på grund av att de sväller när det blir fuktigt och går tillbaka när det torkar. Jag har för mig att de på nåt sätt jämför det med ullen på fåret som också är vattenavstötande men här minns jag kanske fel. Hur sant detta är vet jag inte men om jag jämför med de linsnören jag sett så är Gysinges betydligt rejälare och jag tycker de verkar ge ett mycket bättre resultat. Jag har dock aldrig testat att täta med linsnöre eftersom jag varit så nöjd med ullsnörena

3: Angående hållbarheten ska de hålla ungefär en generation... och det är ju ett tag ändå! Vi var så nöjda med våra att vi använde samma sort även på våra nya fönster från Elitfönster på vårt andra hus och vi kommer sätta såna även på vårt tredje hus där vi sätter i gamla fönster.
 
Då var provbitar beställda från Gysinge.... Har några meter linsnöre hemma och har provat men känner mig inte bekväm med dem. Kan inte förklara varför riktigt.

Sophie, hur mjuka är dessa snören över tiden, hur återtar de t ex formen om man har haft fönstret stängda en längre tid och öppnar upp?
 
Jag har lite svårt att svara på det i ett längre perspektiv eftersom vi flyttat från de två hus vi satt snörenaa i men efter ca 2 år har det iallafall inte varit nån skillnad när man öppnat vare sig fönstret stått stängt i princip hela tiden eller öppnats frekvent. Snöret liksom sväller när man öppnar och förblir inte så platt som de gamla sådana snören man ser ibland. Det beror väl kanske just på att de äldre är uttjänta.
 
Oki! Tackar för responsen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.