Ska täta fönster och dörrar innan vintern kommer men är osäker på några saker.

Vi har mekanisk frånluft i kåken (utsug i kök, tvätt, bad, toa samt klädkammare) och tilluftsventiler i de andra rummen.

Ska man lämna en otätad bit längst upp eller täta runt hela fönstret om man har mekanisk frånluft?
Vilken typ av tätning är bäst/enklast att använda (typ, material e.t.c.)?
Vi har två ställe där springan är större än normalt (en sida av sovrumsfönstret samt ytterdörr). Kan man använda en tjockare list/annan typ på dessa ställe?
 
Lyfter för att se om någon kan svara på det.

Undrar samtidigt om någon som tätat kan förklara skillnaden mellan de olika fabrikaten.
100m brun P-list på Jula kostar 199:- medans 25m på Bauhaus kostar 245:- (d.v.s. 980:- för 100m)
Båda är EPDM och självhäftande.
 
Skall försöka svara:

EPDM är EPDM, det spelar nog inte så stor roll vad den är inköpt.
Men om man vill ha de bästa tätningslisterna skall man välja silikon.
Mjukare och spänstigare än EPDM, som tenderar att plattas till plastiskt.
Finns inte över allt för det är lite dyrare, men t.ex. K-Rauta har det.

Och tätningslisterna brukar finnas i ett par olika tjocklekar för att passa olika breda springor.

Om du har tilluftventiler i sovrum och vardagsrum tycker jag att springorna i fönstren skall vara tätade.
Det är väl lättare att reglera tilluftflödet i ventilerna.

Men luften måste kunna flöda från sovrum via mellandörrar till utsuget på t. ex. toaletten.
Men det har du säkert räknat ut själv redan :)
 
Tackar för svaren.
Ska kika lite på silikonlister också. Har bara fått för mig att det är ganska mycket enklare att sätta självhäftande EPDM-lister som jag även tänkt fästa med några klammer.

Vad gäller ventilationen så var det den linjen jag var inne på. Vi har satt freshventiler på all tilluft och de är ju enkla att reglera. Normalt står de flesta dörrar lite på glänt så flödet bör fungera ändå.
Är väl inte värre än att man kapar bort en bit uppe om man märker att det inte fungerar.
 
Hej
Tillluften brukar man låta stå fullt öppet och sen reglerar man flödet med frånluftsfläktarna och don.
Varför klammra fast listerna?. Vi gjorde den här operationen och rycker man bort ev gamla stift och tvättar noga med t-sprit innan man sätter dit dom nya listerna så sitter dom som berget.
Ett tips om du inte redan gjort det är att byta frånluftsventilerna till moderna diton och låta en firma justera in det hela.
När vi gjorde det gick vi break even på injusteringen första vintermånaden och rubbet var betalt någonstans vid jul...
Fredrik
 
Ang. klammer så är det väl något man läst. Var väl mest tips att sätta en klammer i varje kant eftersom det inte tar mycket längre tid men det kanske är onödigt.

Kanske en idé att få kontrollerat systemet. Vi har takfläkt som styrs från köksfläkten (två läge + tre till vid matlagning)
Donen är från -89 och jag har ingen aning om de är injusterade eller inte. Fast har väl hänt lite på 24 år.
Finns det något sätt man kan rengöra systemet? Bör ju ha samlats en hel del damm och dyl. under åren.
 
Min far släppte ner en wire i sitt system. När wiren kom igenom knöt han fast en rejl bit lakansväv och drog rakt igenom rören. Det som kom ut och landade på golvet vill jag inte ens beskriva.
Om det är talriksventiler skulle jag byta till moderna
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.