Har upptäckt att taket till vårt uterum läcker lite på ett ställe när det regnar hårt ute. Tog mig en titt ovanpå taket och såg att en av "mellanlisterna" som ligger mellan plastskivorna (tycker mig ha läst till att detta är kanalplast) verkar vara skadad i kanten (se bild).

Själva skivan där det läcker in går att trycka uppåt om jag trycker inifrån, till skillnad från övriga skivor, men försöker jag trycka ovanifrån är det stumt.

Misstänker därför att det är den skadade mellanlisten som är själva problemet. Låter detta rimligt, och vad gör man åt detta? Går det att byta endast mellanlisten, och var får man då tag på dessa - är osäker på tillverkare av taket? Eller är det lättare att försöka täta från ovansidan med silikon (?) där listen är skadad?
 
  • Skadad mellanlist på kanalplasttak med synlig kantbristning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
marin12
  • Laddar…
Det ser ut som kanalplasten glidit ur, kolla cc på de där om de har gjort bort sig eller om du kan släppa på listen och sen flytta kanalplasten 2 cm åt rätt håll och sen silikon i skarven. Lite sent svar men...
 
Oj, tack så mycket för svaren - har ännu inte fixat detta men det finns på todo:n för sommaren så det var väldigt välkommet :)

@Petteri Koste: är rätt ny på området så är inte helt säker på att jag är med på hur du menar med cc men tolkar det som att jag ska ta bort listen och sen försöka glida in med kanalplasten åt rätt håll (innan jag silikonar och lägger tillbaka listen/ny list)!

@henrikpalm: Stort tack, det ser väldigt mycket ut som listen som borde sitta på taket!

Verkar inte som att det är så svårt att få bort listen, trodde av någon anledning att kanalplasten var inskjuten i listerna snarare än tvärtom, gäller bara att hitta någon bra arbetsställning för att trixa med detta utan att ramla igenom taket :).
 
V villasuperstar skrev:
Oj, tack så mycket för svaren - har ännu inte fixat detta men det finns på todo:n för sommaren så det var väldigt välkommet :)

@Petteri Koste: är rätt ny på området så är inte helt säker på att jag är med på hur du menar med cc men tolkar det som att jag ska ta bort listen och sen försöka glida in med kanalplasten åt rätt håll (innan jag silikonar och lägger tillbaka listen/ny list)!

@henrikpalm: Stort tack, det ser väldigt mycket ut som listen som borde sitta på taket!

Verkar inte som att det är så svårt att få bort listen, trodde av någon anledning att kanalplasten var inskjuten i listerna snarare än tvärtom, gäller bara att hitta någon bra arbetsställning för att trixa med detta utan att ramla igenom taket :).
Hej,

Du kan hitta monteringsanvisning här: https://www.rias.se/plast-till-bygg/takprodukter/kanalplasttak/termotag-riatherm.aspx
Men du kan rycka bort plast listen (men den går troligen sönder då) och sen trycks den nya på plats med hjälp av en gummiklubba, det ska inte behövs någon silicon eller liknande utan plastlisten ska täta mot taket.

Mvh
Henrik
 
Jag tycker att plastlisten även skulle kunna vara från Willab garden. Har själv en liknande plastlist på mitt uterumstak från Willab. Principen och antagligen utförandet är nog lika mellan de olika fabrikaten, kanske t.o.m samma tillverkare fast det är olika återförsäljare.
 
V villasuperstar skrev:
Oj, tack så mycket för svaren - har ännu inte fixat detta men det finns på todo:n för sommaren så det var väldigt välkommet :)

@Petteri Koste: är rätt ny på området så är inte helt säker på att jag är med på hur du menar med cc men tolkar det som att jag ska ta bort listen och sen försöka glida in med kanalplasten åt rätt håll (innan jag silikonar och lägger tillbaka listen/ny list)!

@henrikpalm: Stort tack, det ser väldigt mycket ut som listen som borde sitta på taket!

Verkar inte som att det är så svårt att få bort listen, trodde av någon anledning att kanalplasten var inskjuten i listerna snarare än tvärtom, gäller bara att hitta någon bra arbetsställning för att trixa med detta utan att ramla igenom taket :).
Hej,
Jag har samma problem med ett tak från willab garden. Nyfiken på om du lyckats lösa det?

Mvh Alex
 
Nej tyvärr, nu var det ett tag sen det läckte in något vatten trots rätt rejäla skyfall så prioriterar lite andra saker så länge. Skriv gärna en rad om du skulle lyckas lösa det :)
 
optimum
Har man problem med läckage kan man fundera på om det är takbalkarna som rör på sig.
Även så att det finns stabila tvärgående stag som håller avståndet mellan balkarna. Kallas även takåsar.
Har man byggt tak med kanalplasttak med takbalkar av vanliga reglar kan man nog få problem med mer rörelser i sidled än med limträbalkar.

Kanalplast rör på sig rejält vid temperaturändringar.
Även om jag gillar Willab Gardens saker så valde jag ett kanalplasttak från Halle som har aluminiumlister på båda sidorna som man skruvar fast. Rejälare och går lossa vid behov utan risk för plastlister som kan åldras och spricka.
 
  • Gilla
Ventilen70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.