Jag har idag hanterat mitt frusna avloppsrör från toaletten till 3-kammarbrunnen under fritidshuset.
Det hade sannolikt frusit pga bakfall.

Jag blev tvungen att borra två hål i rörets ovansida för att kunna föra in varmvattenslangen och tina rören på dess frusna innehåll, hålen är ca 30-40 mm i diameter.

Jag fick tipset att täta dessa hål med gummiduk och slangklämmor.
Gummiduk är dock inte så lätt att hitta för den som inte har konto på t ex Ahlsell.
Jag har dock gott om modern underlagspapp typ Mataki som ju är ångtät, borde inte det funka med slangklämmor till rörets ovansida?

Eller också kanske köpa detta, om ingen har bättre tips...
https://bolist.se/produkt/epdm-foli...MIy_-Unebx7gIVvAWiAx2qOAT7EAQYBCABEgKj1PD_BwE
 

Bästa svaret

Jag hade sågat ut täckbrickor från ett avloppsrör med samma diameter. Sen lagt något tunnt packningsmaterial imellan och hållit dem på plats med en slangklämma.
 
  • Gilla
Frenyl
  • Laddar…
Söker du på "gummi packning ark" får du en massa träffar.
 
M McNulty skrev:
Söker du på "gummi packning ark" får du en massa träffar.
Lysande!
 
O
Köp en fernco koppling i lämplig diameter och trä över borrningen. Då har du en godkänd skarv på röret.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
O
Den jag länkade till är bara en av många diametrar. Välj den modell som passar dig
 
H
Vet jag inte vart du bor men gummiduk på biltema.
Krisar det ta golvmattan i bilen :crysmile:
Går inte kapa röret och göra ordentligt?
Med muff och nytt rör?
Eller på med ett sadelgrenrör fall du behöver spola någon mer gång.
 
  • Gilla
Frenyl
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Köp en fernco koppling i lämplig diameter och trä över borrningen. Då har du en godkänd skarv på röret.
Nackdelen med att göra rätt är dock att då måste jag dela avloppsröret.
 
Kanske en dum ide, men varför inte kapa av det och sätta dit ett rensrör? Fryser det igen, eller om du får annat stopp är det ju smidigt att ha.
 
  • Ett brunt plaströrsförgrening med ett skruvlock på ovansidan, kallad mark rensrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mgranbom och 2 till
  • Laddar…
F Frenyl skrev:
Nackdelen med att göra rätt är dock att då måste jag dela avloppsröret.
Ja, och om du delar det kan du ju lika gärna byta ut en del av röret mot ett nytt...
 
H Hallerudsbo skrev:
Vet jag inte vart du bor men gummiduk på biltema.
Krisar det ta golvmattan i bilen :crysmile:
Går inte kapa röret och göra ordentligt?
Med muff och nytt rör?
Eller på med ett sadelgrenrör fall du behöver spola någon mer gång.
Tack för tips, fick inte upp det när jag googlade runt...
 
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Kanske en dum ide, men varför inte kapa av det och sätta dit ett rensrör? Fryser det igen, eller om du får annat stopp är det ju smidigt att ha.
Helt sant, å andra sidan har jag ju redan mina renshål nu om jag täcker dem på vettigt sätt och sätter slangklämmor.
 
M McNulty skrev:
Jag hade sågat ut täckbrickor från ett avloppsrör med samma diameter. Sen lagt något tunnt packningsmaterial imellan och hållit dem på plats med en slangklämma.
Så blir det, tack samtliga för hjälpen!
 
Är det 2 mindre hål på övre sidan, så räcker det att du hindrar skräp att komma i och skapa stopp.
Gör rent området med stålborste och kladda på kallasfalt (som du lagar en punktering på en cykel), sedan lägger du takpappen du har.i 2 lager, varav det första lagret är bara sträcker sig 5 cm utanför hålet, och andra lagret runt 10 cm.
Lite värme gör allt lättare.

/Jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.