Förra året valde jag att sätta trall på ett befintligt betonggolv, som även är tak för en del av mitt garage som är i källaren.
Lösningen då var att borra och plugga för varje trallskruv. Jag fick även palla upp för att den skulle liva med altanen och trappan, då det är en liten lutning på betongplattan.

resultatet blev inte bra, Trallen blev ”vågig” pga att jag hade pallat upp den, och det resulterade blev att det blev en lutning mot fasaden och det samlas vatten. satte även trallen för tätt så att vattnet inte kunde ta sig igenom.
och att de pallningsvirket jag la under trallen stoppade vattnet för att rinna bort från plattan, då den låg längst med huset

i vintras upptänkte jag att det började droppa in vatten i garaget under betongplattan, misstänker att det är något av hålen som tar in vatten… vad jag har förstått är det något hål vid altandörren

Så nu till min frågor

1. hur tätar jag detta? Foga varje hål? Papp?
spackel?
2. Hur gör man snyggast med den nya trallen? Jag har möjligheten att sätta en ”regel” under trallen som bygger Max 28mm. Men pga att plattan lutar utåt kommer den nya trallen sticka upp 28mm och längst ut på plattan ingenting.
Tanken är också att lägga trallen åt andra hållet, så att reglarna under har riktning ifrån huset.

Om ni har frågor är det bara att ställa dessa
 
  • Betonggolv med lutning och vattenansamling vid husvägg intill en träaltan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett betonggolv med borrade hål och vit staketkant, kant vid en terrass, lutning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt trallgolv på betongplatta med lutning intill altan och trappa, väntar på renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis trallbelagd betongyta med lutning, övergång mellan trall och betong, med terrass, räcke och grill i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar ett betonggolv med lutning och borrade hål nära en svart dörr, vita väggar, en sandal och en blå handske på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Semiproffset Thiger skrev:
Täta med sluring (tunn cementblandning) eller någon annan cementbaserad produkt för ändamålet. Ex denna: [länk]

Grymt, ska testa detta, köpte en tub igår!
 
Har ni funderat på klinker istället? Tar bort en del av dina problem och kräver minimalt underhåll :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.