Hittade dessvärre en fadäs av hanterverkarna som renoverat huset åt förra ägaren. När jag tog ner ett innertak märkte jag att det var fuktigt men förstod inte varför eftersom där inte finns något vattenrör alls och det är ett "innerum".
Sen drog jag ur spikpluggarna som reglarna suttit fast med i taket och gick upp och tvättade händerna i övre badrummet och när jag kom ner var det rejält med vatten på golvet.
Jag trodde först det var vattenröret men satte en hink under och hällde vatten från en flaska i handfaten och då rinner det ut ur 8mm borrhålet i taket.

Troligen är det borrat rakt igenom avloppsröret som ligger ingjutet i betonggolvet eftersom det bara rinner ut när man häller något i avloppet.

Borde hemförsäkringen eller byggarens ansvarsförsäkring täcka det?

Annars är frågan då om det går att laga underifrån, alltså bila ur så röret friläggs och dra i någon plugg med plastic padding eller nåt?
Det är badrum med tätskikt ovanför... :(

Mvh,
Anders
 
Relina röret så slipper ni bila upp. Borde kosta under 10 000 kr, troligen betydligt mindre.

Går till så att man liksom gjuter ett nytt rör inuti det gamla, sprutar härdplast på insidan av röret.
 
Det är ett 50mm rör. Läste någonstans att det bara går på 75mm som minsta...

Mvh,
Anders
 
När jag fortsatte riva taket ser jag att firman som gjorde förra renoveringen tätat på två andra platser. De har bilat ur taket och limmat på en orange plastbit över.
Är det någon speciell tätningslapp eller bara att de råkade ha en orange plastbit som de limmade fast?

Mvh,
Anders
 
Det är inte bara en bit orange markavloppsrör?
 
Det är mycket möjligt... Det är en rektangulär bit på ca. 2x4cm som är dit kladdad med rejält med något som liknar epoxy...

Mvh,
Anders
 
Detta är väl om något ett dolt fel så gå till säljaren av huset och begär att det åtgärdas på ett proffsigt och riktigt sätt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.